Publikacje:

foldery do pobrania

 
Jolanta Panasiuk
Logopedia dziś - wczoraj - jutro
Agnieszka Ciesielska
Zmiany w funkcjonowaniu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych - od 2022 r.
Milena Stasiak
Wykaz standaryzowanych narzędzi diagnostycznych stosowanych w diagnozie logopedycznej.
Milena Stasiak
EDL. Materiały profilaktyczne: rozwój mowy małego dziecka
zobacz wszyskie publikacje
Giełda pracy:
Gdzie studiować:

Wybierasz się na studia?
Sprawdź listę uczelni!

 

data publikacji: 2017-07-12
autor artykułu: administrator
2017.07.12. Stanowisko PZL w sprawie projektu Rozporządzenia MEN z dn. 30.06.2017 r.

Komisja Oświaty ZG PZL opracowała opinię związku dotyczącą projektu Rozporządzenia MEN z dnia 30 czerwca 2017 roku w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno - pedagogicznych

o treści:

Szanowna Pani
Anna Zalewska
Minister Edukacji Narodowej

 

OPINIA POLSKIEGO ZWIĄZKU LOGOPEDÓW

W sprawie:

projektu Rozporządzenia MEN z dnia 30 czerwca 2017 roku w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno - pedagogicznych

Stanowisko PZL:

Polski Związek Logopedów negatywnie opiniuje następujące zasadnicze treści projektu Rozporządzenia z dnia 30. 06. 2017 r.:

§ 4.

1. W celu rozpatrzenia wniosku, o którym mowa w § 5 ust. 1, dyrektor poradni powołuje zespół.

2. W skład zespołu wchodzą:

1) dyrektor poradni lub upoważniona przez niego osoba - jako przewodniczący zespołu,

2) psycholog,

3) pedagog,

4) lekarz,

5) inni specjaliści, w szczególności posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny.

oraz

§ 4.

4W posiedzeniach zespołu, z głosem doradczym mogą uczestniczyć:

2) na wniosek lub za zgodą rodzica dziecka lub ucznia albo pełnoletniego ucznia - inne osoby, w szczególności psycholog, pedagog, lekarz lub specjalista inni niż wymienieni w ust. 2 pkt 2- 5


Wnioskujemy o następującą modyfikację treści § 4. 2. :

2. W skład zespołu wchodzą:

1) dyrektor poradni lub upoważniona przez niego osoba - jako przewodniczący zespołu,

2) psycholog,

3) logopeda,

4) pedagog,

5) lekarz,

6) inni specjaliści, w szczególności posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny.

oraz

Wnioskujemy o następującą modyfikację treści § 4. 4.:

4.  W posiedzeniach zespołu, z głosem doradczym mogą uczestniczyć:

2) na wniosek lub za zgodą rodzica dziecka lub ucznia albo pełnoletniego ucznia - inne osoby, w szczególności logopeda, psycholog, pedagog, lekarz lub specjalista inni niż wymienieni w ust. 2 pkt 2- 5.


Uzasadnienie:

Polski Związek Logopedów w trosce o optymalną jakość pomocy psychologiczno - pedagogicznej wielokrotnie zwracał się z wnioskami o umieszczenie w składzie zespołów orzekających logopedów, (także neurologopedów oraz surdologopedów), odpowiednio  do katalogu  diagnozowanych niepełnosprawności oraz analogicznie do wymienianych  z nazwy psychologów, pedagogów i lekarzy.

Logopedzi jako jedyni specjaliści zatrudnieni w poradniach mają najwyższe kwalifikacje do diagnozy kompetencji oraz zaburzeń sprawności językowych, a także  funkcji uczestniczących w nabywaniu odmiany mówionej i pisanej języka, w szczególności - percepcji słuchowej.

W odróżnieniu od studiów, które kształcą pedagogów, psychologów czy lekarzy, jedynie programy studiów kształcących logopedów obejmują wiedzę lingwistyczną, niezbędną do diagnozy stanu mowy i poziomu rozwoju języka.

Katalog niepełnosprawności orzekanych przez zespoły orzekające poradni psychologiczno - pedagogicznych obejmuje niepełnosprawności, w których diagnoza kompetencji językowych ma istotne znaczenie dla nabywania umiejętności szkolnych oraz funkcjonowania społecznego.

Optymalną diagnozę i wynikające z niej profesjonalne wskazania postdiagnostyczne, w tym cele edukacyjne i terapeutyczne mogą zapewnić diagności posiadający doświadczenie terapeutyczne, a takim doświadczeniem w poradniach legitymują się najczęściej logopedzi.

Diagnoza zespołu orzekającego jest wielospecjalistyczna, jednak składają się na nią wyniki badań:

- lekarza, który diagnozuje stan zdrowia,

- psychologa, który bada potencjał intelektualny oraz rozwój społeczno - emocjonalny,

- pedagoga, oceniającego poziom umiejętności i wiadomości oraz stan rozwoju funkcji percepcyjno - motorycznych,

- oraz logopedy, który diagnozuje stan rozwoju mowy i języka w odmianie mówionej i pisanej, określa mocne i słabe strony i/ lub zaburzenia występujące w tym obszarze. Zatem nie należy pomijać tego elementu diagnozy wynikającego z kompetencji logopedycznych w diagnozie dokonywanej na potrzeby orzekania i opiniowania lub powierzać go specjalistom, którzy nie zostali do tego przygotowani.

Logopedzi są równoprawnymi specjalistami udzielającymi pomocy psychologiczno - pedagogicznej: diagnostycznej i najczęściej jednocześnie niezbędnej  pomocy terapeutycznej. Obok psychologów i pedagogów, wymienia się logopedów,  jako specjalistów realizujących zadania poradni (§ 15.1 Rozp. MEN z dnia 1 lutego 2013 roku ws. szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno -pedagogicznych w tym publicznych poradni specjalistycznych), dlatego nie ma uzasadnienia aby pomijać tę grupę pracowników poradni i deprecjonować ich rolę w realizacji zadania, jakim jest praca zespołów orzekających. Pozbawienie logopedów pełnoprawnego udziału w pracy zespołów obniży jakość orzeczeń i ich wymiar praktyczny, a tym samym pogorszy jakość pomocy psychologiczno - pedagogicznej realizowanej na podstawie dokumentów wydanych przez poradnie.

Określenie ,,innych specjalistów" w stosunku do logopedów jest niewłaściwe proporcjonalnie do liczby (wg danych SIO) wydawanych orzeczeń z uwagi na niepełnosprawności, które wymagają diagnozy i wskazań do terapii dla logopedów czy pedagogów specjalnych, np. wady słuchu, afazja, autyzm, zespól Aspergera, niepełnosprawności ruchowe (mózgowe porażenie dziecięce).

Ponadto do właściwej  diagnozy pierwotnych przyczyn trudności funkcjonowania w sytuacji orzekania np. o zaburzeniach zachowania oraz niepełnosprawnościach bezpośrednio niezwiązanych z rozwojem mowy i języka, wymagana jest także diagnoza logopedyczna, której nie zastąpi diagnoza psychologa, pedagoga czy lekarza.

Prosimy o uwzględnienie naszych wniosków, które przekazywaliśmy wcześniej do MEN podczas organizowanych debat, w pismach oraz współpracując z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie w ramach projektu ,,Opracowanie instrumentów do prowadzenia diagnozy psychologiczno-pedagogicznej. Standardy poradni psychologiczno -pedagogicznych"

 

opracowanie:
Komisja Oświaty ZG PZL

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12300062/katalog/12443664#12443664

 
 
 
przejdź do:  
Reklama:

 
Internetowa poradnia:

Pytania zadawane najczęściej...

 
Opieka logopedyczna w przedszkolu
Programy użyteczne w gabinecie logopedycznym
Nagrywanie wad wymowy
Forum dyskusyjne:
Newsletter:

W pole poniżej wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać od nas najnowsze informacje.

 
 
 
 
 
 
Wsparcie techniczne: virtualmedia.pl
O nas   |   Certyfikat logopedy   |   DBDL   |   Rekomendacje   |   Linki   |   Kontakt
 

Informujemy, że wszystkie Twoje dane są chronione uwzględniając aktualne przepisy RODO. Korzystamy również z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Prawem Telekomunikacyjnym.
Administrator Danych, Polityka Prywatności.