data publikacji: 2017-07-12
autor artykułu: administrator
2017.07.12. Stanowisko PZL w sprawie projektu Rozporządzenia MEN z dn. 30.06.2017 r.
Komisja Oświaty ZG PZL opracowała opinię związku dotyczącą projektu Rozporządzenia MEN z dnia 30 czerwca 2017 roku w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno - pedagogicznych
o treści:
Szanowna Pani
Anna Zalewska
Minister Edukacji Narodowej
OPINIA POLSKIEGO ZWIĄZKU LOGOPEDÓW
W sprawie:
projektu Rozporządzenia MEN z dnia 30 czerwca 2017 roku w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno - pedagogicznych
Stanowisko PZL:
Polski Związek Logopedów negatywnie opiniuje następujące zasadnicze treści projektu Rozporządzenia z dnia 30. 06. 2017 r.:
§ 4.
1. W celu rozpatrzenia wniosku, o którym mowa w § 5 ust. 1, dyrektor poradni powołuje zespół.
2. W skład zespołu wchodzą:
1) dyrektor poradni lub upoważniona przez niego osoba - jako przewodniczący zespołu,
2) psycholog,
3) pedagog,
4) lekarz,
5) inni specjaliści, w szczególności posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny.
oraz
§ 4.
4. W posiedzeniach zespołu, z głosem doradczym mogą uczestniczyć:
2) na wniosek lub za zgodą rodzica dziecka lub ucznia albo pełnoletniego ucznia - inne osoby, w szczególności psycholog, pedagog, lekarz lub specjalista inni niż wymienieni w ust. 2 pkt 2- 5
Wnioskujemy o następującą modyfikację treści § 4. 2. :
2. W skład zespołu wchodzą:
1) dyrektor poradni lub upoważniona przez niego osoba - jako przewodniczący zespołu,
2) psycholog,
3) logopeda,
4) pedagog,
5) lekarz,
6) inni specjaliści, w szczególności posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny.
oraz
Wnioskujemy o następującą modyfikację treści § 4. 4.:
4. W posiedzeniach zespołu, z głosem doradczym mogą uczestniczyć:
2) na wniosek lub za zgodą rodzica dziecka lub ucznia albo pełnoletniego ucznia - inne osoby, w szczególności logopeda, psycholog, pedagog, lekarz lub specjalista inni niż wymienieni w ust. 2 pkt 2- 5.
Uzasadnienie:
Polski Związek Logopedów w trosce o optymalną jakość pomocy psychologiczno - pedagogicznej wielokrotnie zwracał się z wnioskami o umieszczenie w składzie zespołów orzekających logopedów, (także neurologopedów oraz surdologopedów), odpowiednio do katalogu diagnozowanych niepełnosprawności oraz analogicznie do wymienianych z nazwy psychologów, pedagogów i lekarzy.
Logopedzi jako jedyni specjaliści zatrudnieni w poradniach mają najwyższe kwalifikacje do diagnozy kompetencji oraz zaburzeń sprawności językowych, a także funkcji uczestniczących w nabywaniu odmiany mówionej i pisanej języka, w szczególności - percepcji słuchowej.
W odróżnieniu od studiów, które kształcą pedagogów, psychologów czy lekarzy, jedynie programy studiów kształcących logopedów obejmują wiedzę lingwistyczną, niezbędną do diagnozy stanu mowy i poziomu rozwoju języka.
Katalog niepełnosprawności orzekanych przez zespoły orzekające poradni psychologiczno - pedagogicznych obejmuje niepełnosprawności, w których diagnoza kompetencji językowych ma istotne znaczenie dla nabywania umiejętności szkolnych oraz funkcjonowania społecznego.
Optymalną diagnozę i wynikające z niej profesjonalne wskazania postdiagnostyczne, w tym cele edukacyjne i terapeutyczne mogą zapewnić diagności posiadający doświadczenie terapeutyczne, a takim doświadczeniem w poradniach legitymują się najczęściej logopedzi.
Diagnoza zespołu orzekającego jest wielospecjalistyczna, jednak składają się na nią wyniki badań:
- lekarza, który diagnozuje stan zdrowia,
- psychologa, który bada potencjał intelektualny oraz rozwój społeczno - emocjonalny,
- pedagoga, oceniającego poziom umiejętności i wiadomości oraz stan rozwoju funkcji percepcyjno - motorycznych,
- oraz logopedy, który diagnozuje stan rozwoju mowy i języka w odmianie mówionej i pisanej, określa mocne i słabe strony i/ lub zaburzenia występujące w tym obszarze. Zatem nie należy pomijać tego elementu diagnozy wynikającego z kompetencji logopedycznych w diagnozie dokonywanej na potrzeby orzekania i opiniowania lub powierzać go specjalistom, którzy nie zostali do tego przygotowani.
Logopedzi są równoprawnymi specjalistami udzielającymi pomocy psychologiczno - pedagogicznej: diagnostycznej i najczęściej jednocześnie niezbędnej pomocy terapeutycznej. Obok psychologów i pedagogów, wymienia się logopedów, jako specjalistów realizujących zadania poradni (§ 15.1 Rozp. MEN z dnia 1 lutego 2013 roku ws. szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno -pedagogicznych w tym publicznych poradni specjalistycznych), dlatego nie ma uzasadnienia aby pomijać tę grupę pracowników poradni i deprecjonować ich rolę w realizacji zadania, jakim jest praca zespołów orzekających. Pozbawienie logopedów pełnoprawnego udziału w pracy zespołów obniży jakość orzeczeń i ich wymiar praktyczny, a tym samym pogorszy jakość pomocy psychologiczno - pedagogicznej realizowanej na podstawie dokumentów wydanych przez poradnie.
Określenie ,,innych specjalistów" w stosunku do logopedów jest niewłaściwe proporcjonalnie do liczby (wg danych SIO) wydawanych orzeczeń z uwagi na niepełnosprawności, które wymagają diagnozy i wskazań do terapii dla logopedów czy pedagogów specjalnych, np. wady słuchu, afazja, autyzm, zespól Aspergera, niepełnosprawności ruchowe (mózgowe porażenie dziecięce).
Ponadto do właściwej diagnozy pierwotnych przyczyn trudności funkcjonowania w sytuacji orzekania np. o zaburzeniach zachowania oraz niepełnosprawnościach bezpośrednio niezwiązanych z rozwojem mowy i języka, wymagana jest także diagnoza logopedyczna, której nie zastąpi diagnoza psychologa, pedagoga czy lekarza.
Prosimy o uwzględnienie naszych wniosków, które przekazywaliśmy wcześniej do MEN podczas organizowanych debat, w pismach oraz współpracując z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie w ramach projektu ,,Opracowanie instrumentów do prowadzenia diagnozy psychologiczno-pedagogicznej. Standardy poradni psychologiczno -pedagogicznych"
opracowanie:
Komisja Oświaty ZG PZL
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12300062/katalog/12443664#12443664