Publikacje:

foldery do pobrania

 
Jolanta Panasiuk
Logopedia dziś - wczoraj - jutro
Agnieszka Ciesielska
Zmiany w funkcjonowaniu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych - od 2022 r.
Milena Stasiak
Wykaz standaryzowanych narzędzi diagnostycznych stosowanych w diagnozie logopedycznej.
Milena Stasiak
EDL. Materiały profilaktyczne: rozwój mowy małego dziecka
zobacz wszyskie publikacje
Giełda pracy:
Gdzie studiować:

Wybierasz się na studia?
Sprawdź listę uczelni!

 

data publikacji: 2015-01-13
autor artykułu: Joanna Grabowska-Okraska
Opinia ZG PZL w sprawie orzecznictwa w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych

Po zapoznaniu się z projektem MEN rozporządzenia w sprawie orzeczeń
i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych Komisja Oświaty ZG PZL przygotowała opinię: 
2015.01.13. pismo do MEN dot rozp o orzekaniu przez PP-P.pdf [319.4Kb]

 

Proponujemy wprowadzenie następujących zmian:

Do § 5.p.2.
Postulujemy uzupełnienie składu zespołu orzekającego specjalistów o logopedę.
Uzasadnienie: W większości przypadków oceniany jest również stan rozwoju komunikacji językowej dziecka, stąd obecność specjalisty w tym zakresie, jakim jest logopeda,
jest niezbędna.

Do § 7.2.
Postulujemy uwzględnić w dołączanej do wniosku o wydanie u orzeczenia albo opinii dokumentacji uzupełniającej również dokumentację logopedyczną. Dokumenty dołączane przez wnioskodawcę, wymienione w rozporządzeniu, to wyniki tylko badań i obserwacji psychologa, pedagoga, lekarza, pominięto logopedów.

Do § 7.p.4.
W kolejno wymienianych rodzajach zaburzeń proponujemy dokonać zmiany - wyodrębnić grupę dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej, w tym z afazją motoryczną lub percepcyjną oraz w kolejnym punkcie -  dzieci i młodzież z całościowymi zaburzeniami rozwoju.

Poza tym rozporządzenie wskazuje, że zaświadczenie ma wydawać lekarz specjalista, natomiast diagnozą afazji zajmują się w praktyce codziennej logopedzi, nie lekarze.

Do § 14.p.2.
Proponujemy wykreślenie zapisu o wydawaniu pierwszego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydangoe ze względu na upośledzenie umysłowe na okres jednego roku szkolnego. W przypadku dziecka z upośledzeniem umysłowym nie ma istotnej konieczności powtarzania badań po roku czasu pracy rewalidacyjno-wychowawczej, zasadne jest wydanie orzeczenia na okres do 5 lat szkolnych.


Wyrażamy nadzieję, że nasze doświadczenie i znajomość środowiska logopedów zostaną uwzględnione przez MEN przy opracowywaniu przepisów regulujących standardy pracy logopedów pracujących
w oświacie.

 
 
 
przejdź do:  
Reklama:

 
Internetowa poradnia:

Pytania zadawane najczęściej...

 
Opieka logopedyczna w przedszkolu
Programy użyteczne w gabinecie logopedycznym
Nagrywanie wad wymowy
Forum dyskusyjne:
Newsletter:

W pole poniżej wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać od nas najnowsze informacje.

 
 
 
 
 
 
Wsparcie techniczne: virtualmedia.pl
O nas   |   Certyfikat logopedy   |   DBDL   |   Rekomendacje   |   Linki   |   Kontakt
 

Informujemy, że wszystkie Twoje dane są chronione uwzględniając aktualne przepisy RODO. Korzystamy również z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Prawem Telekomunikacyjnym.
Administrator Danych, Polityka Prywatności.