data publikacji: 2015-01-13
autor artykułu: Joanna Grabowska-Okraska
Opinia ZG PZL w sprawie orzecznictwa w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych
Po zapoznaniu się z projektem MEN rozporządzenia w sprawie orzeczeń
i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych Komisja Oświaty ZG PZL przygotowała opinię:
2015.01.13. pismo do MEN dot rozp o orzekaniu przez PP-P.pdf [319.4Kb]
Proponujemy wprowadzenie następujących zmian:
Do § 5.p.2.
Postulujemy uzupełnienie składu zespołu orzekającego specjalistów o logopedę.
Uzasadnienie: W większości przypadków oceniany jest również stan rozwoju komunikacji językowej dziecka, stąd obecność specjalisty w tym zakresie, jakim jest logopeda,
jest niezbędna.
Do § 7.2.
Postulujemy uwzględnić w dołączanej do wniosku o wydanie u orzeczenia albo opinii dokumentacji uzupełniającej również dokumentację logopedyczną. Dokumenty dołączane przez wnioskodawcę, wymienione w rozporządzeniu, to wyniki tylko badań i obserwacji psychologa, pedagoga, lekarza, pominięto logopedów.
Do § 7.p.4.
W kolejno wymienianych rodzajach zaburzeń proponujemy dokonać zmiany - wyodrębnić grupę dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej, w tym z afazją motoryczną lub percepcyjną oraz w kolejnym punkcie - dzieci i młodzież z całościowymi zaburzeniami rozwoju.
Poza tym rozporządzenie wskazuje, że zaświadczenie ma wydawać lekarz specjalista, natomiast diagnozą afazji zajmują się w praktyce codziennej logopedzi, nie lekarze.
Do § 14.p.2.
Proponujemy wykreślenie zapisu o wydawaniu pierwszego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydangoe ze względu na upośledzenie umysłowe na okres jednego roku szkolnego. W przypadku dziecka z upośledzeniem umysłowym nie ma istotnej konieczności powtarzania badań po roku czasu pracy rewalidacyjno-wychowawczej, zasadne jest wydanie orzeczenia na okres do 5 lat szkolnych.
Wyrażamy nadzieję, że nasze doświadczenie i znajomość środowiska logopedów zostaną uwzględnione przez MEN przy opracowywaniu przepisów regulujących standardy pracy logopedów pracujących
w oświacie.