data publikacji: 2015-07-10
autor artykułu: Joanna Grabowska-Okraska
WARSZAWA - 5 września 2015 r. - konferencja: VB-MAPP - Behawioralne podejście do oceny umiejętności językowych w terapii dzieci z autyzmem.
Szanowni Państwo,
W imieniu organizatora – Fundacji SCOLAR zapraszamy Państwa na pierwszą w Polsce konferencję szkoleniową w całości poświęconej tematowi VB-MAPP - Behawioralne podejście do oceny umiejętności językowych w terapii dzieci z autyzmem. Prelegentem będzie dr Mark Sundberg, autor narzędzia VB-MAPP - Ocena umiejętności językowych i społecznych oraz planowanie terapii dzieci z autyzmem. Wystąpienie będzie symultanicznie tłumaczone na język polski. Współorganizatorem konferencji jest Warszawski Uniwersytet Medyczny, a Polski Związek Logopedów objął ją patronatem. Konferencja odbędzie się w Warszawie w dniu 5 września br. w Centrum dydaktycznym Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Zapisy na stronie http://konferencja.scolar.pl/
Z pojęciem „autyzmu”, „zaburzeń rozwoju”, „zaburzeń w komunikacji” coraz częściej spotykamy się w życiu codziennym. W ostatnich 20 latach występowanie autyzmu na świecie zwiększyło się aż dziesięciokrotnie. W USA autyzm wykrywany jest u 1 dziecka na 88, a w Wielkiej Brytanii, w której funkcjonuje jeden z najlepszych systemów pomocy osobom z autyzmem, cierpi z tego powodu 1 osoba na 100.
Zaburzenie to najczęściej wykrywane jest około 2 roku życia dziecka, gdy rodzice zauważają, że komunikowanie się z nim jest mocno zakłócone. U 30-50 procent maluchów z autyzmem nie rozwija się mowa. Gdy zaburzenie zostanie zdiagnozowane zbyt późno, dopiero po 5 roku życia, mowa może się nie rozwinąć.
Przełomowa praca B.F. Skinnera dotycząca analizy zachowań człowieka (1953) i języka (1957) wywarła, przez ostatnich 30 lat, istotny wpływ na terapię osób z diagnozą autyzmu lub innymi zaburzeniami rozwojowymi. Spośród wielu teorii dotyczących uczenia się ludzi i nabywania języka, właśnie teoria Skinnera doprowadziła do stworzenia najbardziej efektywnych metod oceny i terapii dzieci i dorosłych z autyzmem oraz innymi zaburzeniami rozwoju.
VB-MAPP łączy w sobie koncepcję analizy zachowań werbalnych, stworzoną przez Skinnera, przy jednoczesnym uwzględnieniu typowych dla rozwoju dziecka kamieni milowych, które stają się ramami dla programu diagnozy i interwencji.
Narzędzie VB-MAPP ma solidną podbudowę teoretyczną, powstało na podstawie wieloletnich badań, a także opiera się na doświadczeniu i wieloletniej praktyce analityków behawioralnych, logopedów, terapeutów zajęciowych, oligofrenopedagogów, psychologów oraz rodziców dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych i jest to nieocenione narzędzie w konstruowaniu programów edukacyjno-terapeutycznych.
Serdecznie zapraszam,
Anna Gola-Rogalińska
Koordynator ds. konferencji