data publikacji: 2017-02-06
autor artykułu: Lucyna Latajka
2017.04.08. WARSZAWA - VI Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna
patronat merytoryczny: | organizator: | |
VI Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna
Wieloaspektowość w logopedii - wyzwania XXI wieku
Opóźniony rozwój mowy, niedokształcenie mowy pochodzenia korowego, niepłynności mowy, metody wspierające terapię logopedyczną
Warszawa, 8 kwietnia 2017, godz. 10.00- 18.00
Panel I:
Opóźniony rozwój mowy i niedokształcenie mowy pochodzenia korowego. Wczesna diagnoza, terapia dziecka w różnym wieku, konsekwencje u młodzieży i dorosłych
1: Opóźniony rozwój mowy - prawidłowe diagnozowanie zaburzeń
• Opóźniony rozwój mowy czy opóźnienie w rozwoju mowy dziecka? - czynniki wpływające na rozwój mowy i stymulacja rozwoju a prawidłowa diagnoza logopedyczna
• Grupy ryzyka wystąpienia opóźnionego lub zaburzonego rozwoju mowy - predyspozycje występowania opóźnionego rozwoju mowy
i zaburzeń mowy w okresie prenatalnym
• Dziecko urodzone przedwcześnie- jakie zaburzenia mowy mogą wystąpić u wcześniaka?
• Zaburzenia mowy u dzieci a występowanie dysleksji - na co zwracać uwagę
• Czy i jakie są konsekwencje ORM u osób dorosłych?
2: Diagnoza i terapia logopedyczna niedokształcenia mowy pochodzenia korowego
• Diagnoza różnicowa niedokształcenia mowy pochodzenia korowego
a innych zaburzeń mowy. Różnicowanie postaci ekspresywnej, recepcyjnej i mieszanej.
• Prawidłowy dobór metod terapeutycznych w zależności od typu niedokształcenia mowy pochodzenia korowego- różnice pomiędzy programami terapeutycznymi
• Interdyscyplinarność diagnozy dziecka z niedokształceniem mowy pochodzenia korowego- wszechstronne odziaływanie na pacjenta kluczem do efektywnej terapii
• Konsekwencje nieprawidłowej diagnozy zaburzeń rozwoju mowy
i niedokształcenia mowy pochodzenia korowego u osób dorosłych
Panel II:
Niepłynność mowy - prawidłowa diagnoza i skuteczne metody terapeutyczne ze szczególnym uwzględnieniem jąkania
• Epidemiologia, etiologia i rokowania w jąkaniu w świetle najnowszych wyników badań
• Profilaktyka i wczesna interwencja w przypadku objawów zaburzeń płynności mowy u małych dzieci
• Wieloaspektowa diagnoza zaburzeń płynności mowy
- z uwzględnieniem modelu ICF (International Classification
of Functioning, Disability, and Health)
• Metody terapii jąkania wczesnodziecięcego na przykładzie wybranych programów terapeutycznych (Mini-KIDS, Lidcombe Program i Palin PCI)
• Przykłady form interwencji terapeutycznej stosowanych w jąkaniu chronicznym:
o kształtowanie płynności mówienia - tzw. mówienie bardziej płynne,
o modyfikowanie jąkania - tzw. jąkanie bardziej płynne,
o terapie hybrydowe - kombinacja obu podejść;
o zastosowania elementów wybranych podejść wywodzących się
z psychoterapii (ACT - Acceptance and CommitmentTherapy, CBT -CognitiveBehavioralTherapy, Mindfulness, SFBT - Solution Focus BriefTherapy i in.).
• Uwarunkowania skuteczności terapii zaburzeń płynności mowy - wdrażanie założeń EBP (evidence-basedpractice) - praktyki logopedycznej opartej na dowodach.
• Źródła rzetelnych informacji na temat jąkania i giełkotu
Panel III:
Metody wspomagające terapię logopedyczną dziecka
z niepłynnością mówienia, opóźnionym rozwojem mowy
i niedokształceniem mowy pochodzenia korowego
• Elementy diagnozy i terapii odruchów według SallyGoddart
- jak właściwie stosować te metody w terapii logopedycznej
• Terapia pedagogiczna w holistycznym spojrzeniu na dziecko
z zaburzeniami mowy
• Sensomotoryczna terapia widzenia- jako wieloaspektowa forma wspomagania dzieci w nauce i mowie
• Terapia ręki- przykłady ćwiczeń i możliwość ich zastosowania
w logopedii
Wykładowcy:
dr n. hum. Ewa Jeżewska-Krasnodębska,
dr n. hum. Katarzyna Węsierska,
dr n. hum. Marlena Kurowska,
Agnieszka Rosa,
Jarosław Krasnodębski
Więcej informacji: www.konferencja-logopedyczna.pl