data publikacji: 2017-04-21
autor artykułu: Milena Stasiak
2017.04.21. stanowisko PZL ws. projektu Rozporządzenia MEN z dnia 12.04.2017 r.
Komisja Oświaty ZG PZL opracowała opinię związku dotyczącą projektu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania z dnia 12 kwietnia 2017 r.
(http://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12297362/katalog/12426956#12426956)
o treści:
Szanowna Pani
Anna Zalewska
Minister Edukacji Narodowej
OPINIA POLSKIEGO ZWIĄZKU LOGOPEDÓW
W sprawie
projektu Rozporządzenia MEN z dnia 12. 04. 2017 roku w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii. specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania
Wniosek PZL
W nosimy o zmianę treści art. 40. 1 oraz art. 41 Rozporządzenia:
„W specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym zatrudnia się w zależności od potrzeb, psychologa, pedagoga, a także innych specjalistów oraz osoby prowadzące zajęcia, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt.3 lit. b - d."
„W specjalnym ośrodku wychowawczym zatrudnia się w zależności
od potrzeb, psychologa, pedagoga, a także innych specjalistów oraz osoby prowadzące zajęcia, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt.3 lit. b - d."
Na treść w następującym brzmieniu:
Art. 40.1
„W specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym zatrudnia się logopedę, psychologa, pedagoga, a także innych specjalistów oraz osoby prowadzące zajęcia, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt.3 lit. b - d."
Art. 40
„W specjalnym ośrodku wychowawczym zatrudnia się logopedę, psychologa, pedagoga, a także innych specjalistów oraz osoby prowadzące zajęcia, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt.3 lit. b - d."
Uzasadnienie:
Zajęcia specjalistyczne mają na celu przygotowanie wychowanków do funkcjonowania w życiu społecznym i zawodowym, do czego niezbędną i zasadniczą kompetencją jest kompetencja komunikacyjna.
Zapewnienie dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnościami profesjonalnej diagnozy i terapii logopedycznej umożliwia stworzenie warunków
do udzielania innej pomocy specjalistycznej oraz budowanie pozostałych indywidulanych kompetencji wychowanków.
W odniesieniu do dzieci młodzieży niepełnosprawnych: niesłyszących i słabosłyszących, z afazją, autyzmem, zespołem Aspergera, niepełnosprawnościami sprzężonymi, a także z niepełnosprawnościami intelektualnymi oraz niewidomych i słabowidzących, wymienionych
w art. 32. Rozporządzenia, niezbędna pomoc specjalistyczna dotyczy deficytu w rozwoju mowy/kompetencji komunikacyjnej.
Logopeda jest głównym specjalistą, który dokonuje diagnozy, rozpoznaje potrzeby i prowadzi terapię dzieci i młodzieży z wymienionymi niepełnosprawnościami. W związku z tym pominięcie w art. 40. 1 oraz 41 Rozporządzenia logopedów, w odróżnieniu od specjalistów - pedagogów i psychologów, może przyczynić się do ograniczeń w zatrudnianiu logopedów, a w konsekwencji do braku odpowiedniej pomocy w budowaniu kompetencji komunikacyjnej dzieci i młodzieży
w specjalnych ośrodkach wychowawczych i szkolno-wychowawczych oraz nieefektywnego przygotowania ich do funkcjonowania społecznego
i zawodowego.
Prosimy o uwzględnienie wnioskowanej zmiany w treści Rozporządzenia.
Opracowanie:
Komisja Oświaty
ZG PZL