data publikacji: 2017-07-03
autor artykułu: administrator
2017.07.03. Stanowisko PZL w sprawie projektu Rozporządzenia MEN z dn. 29.06.2017 r.
Komisja Oświaty ZG PZL opracowała opinię związku dotyczącą projektu Rozporządzenia MEN z dnia 29 czerwca 2017 roku w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci.
o treści:
Szanowna Pani
Anna Zalewska
Minister Edukacji Narodowej
Stanowisko PZL:
Polski Związek Logopedów pozytywnie opiniuje treść projektu Rozporządzenia
z dnia 29.06.2017 roku z wyjątkiem § 4. 2. o treści:
,,W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
1) pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w szczególności: oligofrenopedagog, tyflopedagog lub surdopedagog,
2) psycholog,
3) logopeda. "
Wnioskujemy o następującą modyfikację treści punktu 3:
3) logopeda lub logopeda posiadający kwalifikacje odpowiednio
do rodzaju niepełnosprawności dziecka - neurologopeda, surdologopeda.
Uzasadnienie:
Polski Związek Logopedów wielokrotnie zwracał się z wnioskami
o umieszczenie w regulacjach prawnych możliwości korzystania z pomocy neurologopedów i surdologopedów. Funkcjonujące specjalności logopedyczne powinny zostać zaznaczone w Rozporządzeniu analogicznie do specjalności pedagogów. Odnotowanie takiej możliwości ułatwi dostęp do odpowiednich specjalistów w placówkach publicznych. Niezrozumiałe jest wymienianie specjalności pedagogów i jednoczesne pomijanie specjalności logopedów.
Ponadto nasz niepokój budzi treść § 3. 2 :
„§ 3. Wczesne wspomaganie może być organizowane w podmiotach, o których mowa w art. 127 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, zwanej dalej „ustawą", które:
2) dysponują pomieszczeniami do zajęć indywidualnych i grupowych, wyposażonymi w sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie
do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci niepełnosprawnych.
Wnioskujemy o następującą modyfikację treści § 3.2
2) są zobowiązane zapewnić pomieszczenia do zajęć indywidulanych i grupowych, wyposażone w sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci niepełnosprawnych.
Uzasadnienie:
Zapis w projekcie skutkuje brakiem możliwości organizowania zajęć
w placówce najbliższej dziecku - przedszkolu, do którego ono uczęszcza,
ze względu na to, że miejsce udzielania wsparcia ograniczy się do wyposażonych w sprzęt specjalistyczny placówek systemu oświaty. W przeważającej części przedszkoli brak jest odpowiednio wyposażonych gabinetów logopedycznych, terapia odbywa się w różnych, często nieprzystosowanych do terapii pomieszczeniach, a materiały i pomoce dydaktyczne logopedzi zapewniają własne/prywatne. Należy więc dążyć
do optymalizacji jakości pomocy terapeutycznej w każdej placówce.
Istotną kwestią jest także zapewnienie godzin dydaktycznych przeznaczonych na terapię. Jeśli wczesne wspomaganie będzie zorganizowane w przedszkolu, jako placówce najbliższej dla dziecka - nie mogą to być godziny z takiego samego wymiaru, w którym logopeda jest zatrudniony, jak to bywa praktykowane, powinny zostać zlecone oddzielnie, specjalnie dla konkretnego dziecka na potrzeby wczesnego wspomagania rozwoju.
Prosimy o uwzględnienie naszych wniosków.
opracowanie:
Komisja ds. Oświaty ZG PZL
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12300001/katalog/12443007#12443007