Nasze czasopismo:

 
Publikacje:

foldery do pobrania

 
Anna Paluch
Ogólne zasady postępowania z dzieckiem o opóźnionym rozwoju mowy lub afatycznym (o zaburzonym rozwoju mowy i języka). Wskazówki dla rodziców.
Elżbieta Drewniak-Wołosz, Anna Paluch
Sytuacja dzieci afatycznych w polskim systemie oświaty.
Elżbieta Kawa
Rola trzeciego migdała w zaburzeniach mowy.
Grażyna Wiśniewska
Trudno być dyspraktykiem…
zobacz wszyskie publikacje
Giełda pracy:
Gdzie studiować:

Wybierasz się na studia?
Sprawdź listę uczelni!

 

Publikacje

Tutaj jest miejsce do wymiany doświadczeń zawodowych, dzielenia się swoimi pomysłami oraz wątpliwościami, które pojawiają się w zawiłościach terapii. Zachęcamy też do przesyłania publikacji o charakterze popularyzatorskim.

Jeśli chcesz podzielić się swoimi doświadczeniami, przekazać innym logopedom swoje "złote myśli"
i pomysły - prześlij swoją publikację razem z krótkim streszczeniem na adres: redakcja@logopeda.org.pl.

Redakcja nie ingeruje w treści merytoryczne, zastrzega sobie jednak prawo decydowania, gdzie artykuł zostanie umieszczony (w module dla pacjentów lub publikacjach) oraz czy będzie dostępny dla wszystkich internautów, czy tylko dla zarejestrowanych logopedów.

Polski Zwiazek Logopedów nie ponosi odpowiedzialności za treści zawarte w przesyłanych do portalu publikacjach. Odpowiedzialność za ew. naruszenie jakichkolwiek praw, w tym praw autorskich, oraz za zawarte w materiałach treści ponoszą wyłącznie osoby przesyłające materiały.

Niektóre z publikacji dostępne są dla wszystkich, znaczną jednak ich część  mogą przeglądać tylko zarejestrowani użytkownicy portalu.

 
autor: Anna Paluch
Ogólne zasady postępowania z dzieckiem o opóźnionym rozwoju mowy lub afatycznym (o zaburzonym rozwoju mowy i języka). Wskazówki dla rodziców.

Ogólne zasady postępowania z dzieckiem o opóźnionym rozwoju mowy lub afatycznym (o zaburzonym rozwoju mowy i języka). Wskazówki dla rodziców. Mowa należy mówić do dziecka (...)

 
autor: Elżbieta Drewniak-Wołosz, Anna Paluch
Sytuacja dzieci afatycznych w polskim systemie oświaty.

Sytuacja dzieci w afatycznych w polskim systemie oświaty zawsze była niejasna. Początkowo (lata 50-te), dzieci te uznawano zwykle za upośledzone i (...)

 
autor: Elżbieta Kawa
Rola trzeciego migdała w zaburzeniach mowy.

Migdały pełnią rolę obronną – chronią płuca i inne narządy klatki piersiowej przed infekcjami. Rozrost trzeciego migdała występuje u około 20% dzieci.

Jeżeli zauważymy, że dziecko chodzi z otwartymi ustami, chrapie lub „świszczy” w nocy - sprawdźmy, czy jego trzeci migdał nie jest powiększony. Migdały pełnią rolę obronną – chronią płuca i inne narządy klatki piersiowej przed infekcjami. I właśnie częste infekcje mogą spowodować, że trzeci migdał rozrośnie się. Podobnie może się stać przy chorobach zakaźnych: szkarlatynie, odrze, krztuścu. Mówi się też o dziedzicznej skłonności do przerostu. Rozrost trzeciego migdała następuje u około 20% dzieci.

 
autor: Grażyna Wiśniewska
Trudno być dyspraktykiem…

  O tym kim jest dyspraktyk i z jakimi trudnościami się boryka zaczęto szerzej mówić w Polsce dzięki Fundacji „Szkoła Niezwykła", która (...)

 
autor: Monika Szubrycht
Autyzm - po czym go poznać?

Czym jest autyzm? Po czym można go rozpoznać? Czy da się nim zarazić? Nawet jeśli wydaje wam się, że nic o autyzmie nie wiecie, nie musi to być prawda. Każdy z nas zetknął się kiedyś z autyzmem, jeśli nie osobiście, to pośrednio. Nie wierzycie? Przypomnijcie sobie, jak zachowywali się bohaterowie takich filmów, jak "Forrest Gump" i "Dziewczyna z szafy", czy tytułowy bohater serialu BBC Entertainment "Sherlock Holmes" - z dużego i małego ekranu można się sporo dowiedzieć, ale też łatwo wpaść w pułapkę stereotypów.

 
autor: Aneta Nott-Bower
Rozważne planowanie, świadome wybory, konsekwencja, monitoring i elastyczność - niezbędne elementy skutecznego dwujęzycznego wychowania.

Rozważne planowanie Dwujęzyczność i wielojęzyczność to zjawiska niezwykle powszechne na świecie. Szacuje się, że ponad połowa ludzkości to osoby dwu- lub wielojęzyczne. W społecznościach wielojęzycznych, gdzie (...)

 
autor: Anna Paluch
Ogólne informacje dla rodziców dzieci z problemami z mową.

Mowa dziecka jest funkcją bardzo widoczną, łatwiej rodzicom i wychowawcom dostrzec nieprawidłowości w rozwoju mowy, niż na przykład w rozwoju myślenia lub pamięci. Rozwój mowy dziecka (...)

 
autor: Joanna Grabowska-Okraska
Zabawy rozwijające sprawność językową małego dziecka

Tempo poznawania języka jest indywidualne dla każdego dziecka, natomiast od nas, dorosłych zależy, czy „ocean mowy", który je otacza, będzie bardziej czy mniej przyjazny. Wspólna (...)

 
autor: Róża Sobocińska
O zaletach grupowej terapii osób jąkających się na turnusach rehabilitacyjnych.

Od kilkudziesięciu lat organizowane są turnusy terapii jąkania, na których specjaliści-terapeuci pomagają osobom jąkającym się w radzeniu sobie z zająknięciem (zacięciem się, czy blokiem). Uczą, wskazują  w jaki sposób rozpocząć wypowiedź i jak opanować silne zająknięcie, jak nie trwać w tym zatrzymaniu, zająknięciu, zablokowaniu się. Na turnusach rehabilitacyjnych terapia odbywa się w grupach wiekowych, tzn. są grupy małych dzieci (od 5 – 8 r.ż) wraz z rodzicami, grupy młodzieży, grupy dorosłych.

 
autor: Jacek Witczak
Jąkający są jak rodzina.

- Czasami potrzeba chwili cierpliwości, dosłownie dziesięciu sekund, żeby jąkającej się osobie dać szansę wypowiedzenia się i jej nie zdeprymować. Nastawienie, wyrozumiałość, akceptacja społeczeństwa wobec (...)

 
autor: dr Krzysztof Szamburski
Niepłynność mówienia jako zaburzenie komunikacji.

  dr Krzysztof SzamburskiNiepłynność mówienia jako zaburzenie komunikacjiIstnieją różne rodzaje niepłynności mówienia i można je rozpatrywać na wielu płaszczyznach. Niektóre przejawy braku płynności uznaje się za (...)

 
autor: administrator
Materiały na temat jąkania i giełkotu.

  Artykuły na temat jąkania i terapii znajdziecie Państwo tu: http://www.frogos.org.pl/index.php?option=18&cat_id=59&menu_id=263&page=262   Śląski Oddział Polskiego Towarzystwa Logopedycznego publikuje m.in. plakaty profilaktyczne o jąkaniu, link do dokumentalnego filmu animowanego (...)

 

 

 

Szukaj placówki:
Dla pacjentów:
Internetowa poradnia:

Najczęściej zadawane pytania

 
3,5 latek mało mówi
Czy szukać już pomocy - brak postępów u dziecka 21 mies.
Wstydliwy problem
Forum dyskusyjne:
Newsletter:

W pole poniżej wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać od nas najnowsze informacje.

 
 
Poleć znajomemu:
 
 

Przepisz kod z obrazka:

captcha
 

 

 

 
Strony internetowe Łódź www.mimo.pl
Wsparcie techniczne: virtualmedia.pl
O nas   |   Certyfikat logopedy   |   DBDL   |   Rekomendacje   |   Linki   |   Kontakt