Publikacje:

foldery do pobrania

 
Piotr Jaworski
Dezynfekcja i sterylizacja pomocy logopedycznych.
dr Ewa Kaptur
Logopedo, dbaj o swój głos!
Elżbieta Kawa
Rola trzeciego migdała w zaburzeniach mowy.
Zofia Rogalińska
Komunikowanie się dzieci upośledzonych.
zobacz wszyskie publikacje
Giełda pracy:
Gdzie studiować:

Wybierasz się na studia?
Sprawdź listę uczelni!

 

Publikacje

To miejsce do wymiany doświadczeń zawodowych, dzielenia się swoimi pomysłami oraz wątpliwościami, które pojawiają się w zawiłościach terapii. Zachęcamy też do przesyłania publikacji o charakterze popularyzatorskim.

Polski Zwiazek Logopedów nie ponosi odpowiedzialności za treści zawarte w przesyłanych do portalu publikacjach. Odpowiedzialność za ew. naruszenie jakichkolwiek praw, w tym praw autorskich, oraz za zawarte w materiałach treści ponoszą wyłącznie osoby przesyłające materiały. Redakcja Portalu nie ingeruje w treści merytoryczne, zastrzega sobie jednak prawo decydowania, czy artykuł będzie dostępny dla wszystkich internautów, czy tylko dla zarejestrowanych logopedów.

Publikacje prosimy wysyłać na adres: administrator@logopeda.org.pl.

 
autor: Piotr Jaworski
Dezynfekcja i sterylizacja pomocy logopedycznych.

Kilka porad na temat dezynfekcji i sterylizacji narządzi używanych przez logopedów w terapii. Mity i fakty.

 
autor: dr Ewa Kaptur
Logopedo, dbaj o swój głos!

Głos jest organem, o który powinniśmy dbać przez całe życie. W praktyce jednak nie poświęcamy mu zbyt wiele uwagi, co więcej, poddajemy działaniu szkodliwych czynników. Głos w zawodzie logopedy jest tym bardzie istotny, że stanowi jego główne narzędzie pracy.

 
autor: Elżbieta Kawa
Rola trzeciego migdała w zaburzeniach mowy.

Migdały pełnią rolę obronną – chronią płuca i inne narządy klatki piersiowej przed infekcjami. Rozrost trzeciego migdała występuje u około 20% dzieci.

Jeżeli zauważymy, że dziecko chodzi z otwartymi ustami, chrapie lub „świszczy” w nocy - sprawdźmy, czy jego trzeci migdał nie jest powiększony. Migdały pełnią rolę obronną – chronią płuca i inne narządy klatki piersiowej przed infekcjami. I właśnie częste infekcje mogą spowodować, że trzeci migdał rozrośnie się. Podobnie może się stać przy chorobach zakaźnych: szkarlatynie, odrze, krztuścu. Mówi się też o dziedzicznej skłonności do przerostu. Rozrost trzeciego migdała następuje u około 20% dzieci.

 
autor: Zofia Rogalińska
Komunikowanie się dzieci upośledzonych.

Piękna, zrozumiała wymowa, prawidłowa budowa i sprawność narządów artykulacyjnych, to dla większości rzecz oczywista. Bywa jednak tak, że komunikacja werbalna jest zaburzona lub nie ma jej wcale. Wiemy, że przyczyny takiego stanu rzeczy bywają różne.
Jedną z nich jest upośledzenie umysłowe.

 

 
autor: Zenobia Bogdanowska
Jąkanie wczesnodziecięce. Jak podjąć właściwe działania?

Nie wszystkie dzieci komunikują się w sposób płynny. Niektórym zdarzają się „zająknięcia” podczas odpowiedzi na zadany temat, czy podczas swobodnej rozmowy. Nieznaczne „zająknięcia”, które nie zakłócają wypowiedzi są normą, natomiast te, które znacznie utrudniają wypowiadanie się należy zdiagnozować. Rozwojowa niepłynność mówienia (normalna) może przerodzić się w jąkanie wczesnodziecięce (patologiczne), a ono w trwałe jąkanie.

 
autor: Zenobia Bogdanowska
Rozwojowa niepłynność mówienia – powód do troski, nie do lęku

W rozwoju dziecka, w okresie kształtowania się mowy można zaobserwować pewne specyficzne trudności związane z opanowaniem przez nie systemu językowego. Jednym z takich zjawisk jest niepłynność w mówieniu, którą charakteryzuje: powtarzanie sylab i wyrazów, przeciąganie głosek, pauzy, powtórki, wtrącenia (Z.Tarkowski, 1997).

 
autor: Anna Paluch
Ogólne zasady postępowania z dzieckiem o opóźnionym rozwoju mowy lub afatycznym (o zaburzonym rozwoju mowy i języka). Wskazówki dla rodziców.

Ogólne zasady postępowania z dzieckiem o opóźnionym rozwoju mowy lub afatycznym (o zaburzonym rozwoju mowy i języka). Wskazówki dla rodziców. Mowa należy mówić do dziecka (...)

 
autor: Elżbieta Drewniak-Wołosz, Anna Paluch
Sytuacja dzieci afatycznych w polskim systemie oświaty.

Sytuacja dzieci w afatycznych w polskim systemie oświaty zawsze była niejasna. Początkowo (lata 50-te), dzieci te uznawano zwykle za upośledzone i (...)

 
autor: Róża Sobocińska
Dlaczego pomoc logopedy jest ważna.

Obecnie coraz częściej sprawność językowa liczy się w szkole, na uczelniach i w pracy zawodowej. To w jaki sposób wypowiadamy się oraz czy mówimy wyraźnie i zrozumiale jest naszą „wizytówką” i promocją nas samych.

 
autor: Grażyna Wiśniewska
Trudno być dyspraktykiem…

  O tym kim jest dyspraktyk i z jakimi trudnościami się boryka zaczęto szerzej mówić w Polsce dzięki Fundacji „Szkoła Niezwykła", która (...)

 
autor: Monika Szubrycht
Autyzm - po czym go poznać?

Czym jest autyzm? Po czym można go rozpoznać? Czy da się nim zarazić? Nawet jeśli wydaje wam się, że nic o autyzmie nie wiecie, nie musi to być prawda. Każdy z nas zetknął się kiedyś z autyzmem, jeśli nie osobiście, to pośrednio. Nie wierzycie? Przypomnijcie sobie, jak zachowywali się bohaterowie takich filmów, jak "Forrest Gump" i "Dziewczyna z szafy", czy tytułowy bohater serialu BBC Entertainment "Sherlock Holmes" - z dużego i małego ekranu można się sporo dowiedzieć, ale też łatwo wpaść w pułapkę stereotypów.

 
autor: Aneta Nott-Bower
Rozważne planowanie, świadome wybory, konsekwencja, monitoring i elastyczność - niezbędne elementy skutecznego dwujęzycznego wychowania.

Rozważne planowanie Dwujęzyczność i wielojęzyczność to zjawiska niezwykle powszechne na świecie. Szacuje się, że ponad połowa ludzkości to osoby dwu- lub wielojęzyczne. W społecznościach wielojęzycznych, gdzie (...)

 

 

 

Internetowa poradnia:

Pytania zadawane najczęściej...

 
Opieka logopedyczna w przedszkolu
Programy użyteczne w gabinecie logopedycznym
Nagrywanie wad wymowy
Forum dyskusyjne:
Newsletter:

W pole poniżej wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać od nas najnowsze informacje.

 
 
 
Strony internetowe Łódź www.mimo.pl
Wsparcie techniczne: virtualmedia.pl
O nas   |   Certyfikat logopedy   |   DBDL   |   Rekomendacje   |   Linki   |   Kontakt