Publikacje:

foldery do pobrania

 
Piotr Jaworski
Dezynfekcja i sterylizacja pomocy logopedycznych.
dr Ewa Kaptur
Logopedo, dbaj o swój głos!
Monika Szubrycht
Autyzm - po czym go poznać?
International Communication w obrazkach ;-))
zobacz wszyskie publikacje
Giełda pracy:
Gdzie studiować:

Wybierasz się na studia?
Sprawdź listę uczelni!

 

Publikacje

To miejsce do wymiany doświadczeń zawodowych, dzielenia się swoimi pomysłami oraz wątpliwościami, które pojawiają się w zawiłościach terapii. Zachęcamy też do przesyłania publikacji o charakterze popularyzatorskim.

Polski Zwiazek Logopedów nie ponosi odpowiedzialności za treści zawarte w przesyłanych do portalu publikacjach. Odpowiedzialność za ew. naruszenie jakichkolwiek praw, w tym praw autorskich, oraz za zawarte w materiałach treści ponoszą wyłącznie osoby przesyłające materiały. Redakcja Portalu nie ingeruje w treści merytoryczne, zastrzega sobie jednak prawo decydowania, czy artykuł będzie dostępny dla wszystkich internautów, czy tylko dla zarejestrowanych logopedów.

Publikacje prosimy wysyłać na adres: administrator@logopeda.org.pl.

 
autor: Anna Paluch
Ogólne informacje dla rodziców dzieci z problemami z mową.

Mowa dziecka jest funkcją bardzo widoczną, łatwiej rodzicom i wychowawcom dostrzec nieprawidłowości w rozwoju mowy, niż na przykład w rozwoju myślenia lub pamięci. Rozwój mowy dziecka (...)

 
autor: Joanna Grabowska-Okraska
Zabawy rozwijające sprawność językową małego dziecka.

Tempo poznawania języka jest indywidualne dla każdego dziecka, natomiast od nas, dorosłych zależy, czy „ocean mowy", który je otacza, będzie bardziej czy mniej przyjazny. Wspólna (...)

 
autor: Róża Sobocińska
O zaletach grupowej terapii osób jąkających się na turnusach rehabilitacyjnych.

Od kilkudziesięciu lat organizowane są turnusy terapii jąkania, na których specjaliści-terapeuci pomagają osobom jąkającym się w radzeniu sobie z zająknięciem (zacięciem się, czy blokiem). Uczą, wskazują  w jaki sposób rozpocząć wypowiedź i jak opanować silne zająknięcie, jak nie trwać w tym zatrzymaniu, zająknięciu, zablokowaniu się. Na turnusach rehabilitacyjnych terapia odbywa się w grupach wiekowych, tzn. są grupy małych dzieci (od 5 – 8 r.ż) wraz z rodzicami, grupy młodzieży, grupy dorosłych.

 
autor: Jacek Witczak
Jąkający są jak rodzina.

- Czasami potrzeba chwili cierpliwości, dosłownie dziesięciu sekund, żeby jąkającej się osobie dać szansę wypowiedzenia się i jej nie zdeprymować. Nastawienie, wyrozumiałość, akceptacja społeczeństwa wobec (...)

 
autor: dr Krzysztof Szamburski
Niepłynność mówienia jako zaburzenie komunikacji.

  dr Krzysztof SzamburskiNiepłynność mówienia jako zaburzenie komunikacjiIstnieją różne rodzaje niepłynności mówienia i można je rozpatrywać na wielu płaszczyznach. Niektóre przejawy braku płynności uznaje się za (...)

 
autor: Elżbieta Kawa
Rola trzeciego migdała w zaburzeniach mowy.

Migdały pełnią rolę obronną – chronią płuca i inne narządy klatki piersiowej przed infekcjami. Rozrost trzeciego migdała występuje u około 20% dzieci.

Jeżeli zauważymy, że dziecko chodzi z otwartymi ustami, chrapie lub „świszczy” w nocy - sprawdźmy, czy jego trzeci migdał nie jest powiększony. Migdały pełnią rolę obronną – chronią płuca i inne narządy klatki piersiowej przed infekcjami. I właśnie częste infekcje mogą spowodować, że trzeci migdał rozrośnie się. Podobnie może się stać przy chorobach zakaźnych: szkarlatynie, odrze, krztuścu. Mówi się też o dziedzicznej skłonności do przerostu. Rozrost trzeciego migdała następuje u około 20% dzieci.

 
autor: Violetta Ozminkowski
Dzieci, które mówią po elficku - artykuł z Newsweek Polska.


Autorka artykułu opisuje gehennę, którą przeszła Aneta Westrych - matka sześcioletniego Antosia - zanim trafiła z synem do Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego prowadzonego przez siostry Felicjanki w Krakowie. Jedynego w Polsce, w którym od ponad pięćdziesięciu lat specjaliści zajmują się terapią zaburzeń mowy u dzieci z afazją. Żeby dostać się do ośrodka trzeba czekać w długiej kolejce, bo miejsc jest tylko sześćdziesiąt. Dzieci przyjmowane są z terenu całej Polski w wieku od 4 do 10 lat.

 
autor: Anna Czerniakowska, Paweł Grudziński
Przedstawienie logopedyczne - "O Królewiczu, który nauczył się wypowiadać magiczne zaklęcie..."

Anna Czerniakowska Paweł Grudziński   „O królewiczu, który nauczył się wypowiadać magiczne zaklęcie" Przedstawienie logopedyczne   Głównym bohaterem spektaklu „O Królewiczu, który nauczył się wypowiadać magiczne zaklęcie" jest Królewicz, który (...)

 
autor: Sylwia Biernacka
Dzieci dwujęzyczne.

Znajomość dwóch języków, to dla dziecka nieprzeciętny kapitał. Każda rodzina chcąc mieć dwujęzyczne dziecko musi zastanowić się, w jaki sposób to osiągnąć. Oto dwie najpopularniejsze metody.

 

 
autor: Julita Kraińska
Dwujęzyczność. Co to takiego?

Badania nad zagadnieniami związanymi z dwujęzycznością rozwijają się bardzo intensywnie. Problemy dwu- i wielojęzyczności interesują obecnie nie tylko nauczycieli języków obcych (...)

 
autor: Krzysztof Szamburski
Jąkanie, przyczyna czy skutek zaburzeń emocjonalnych - konsekwencje dla terapii.

Opracowanie opisuje etiologię jąkania oraz cele terapeutyczne, jakie stoją przed pacjentem i logopedą.

 
autor: Nordycka Unia Oświaty Polonijnej
Bilingwizm - obciążenie czy bogactwo

Bilingwizm - obciążenie czy bogactwo.pdf [235.4Kb]

 

 

 

Internetowa poradnia:

Pytania zadawane najczęściej...

 
Opieka logopedyczna w przedszkolu
Programy użyteczne w gabinecie logopedycznym
Nagrywanie wad wymowy
Forum dyskusyjne:
Newsletter:

W pole poniżej wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać od nas najnowsze informacje.

 
 
 
Wsparcie techniczne: virtualmedia.pl
O nas   |   Certyfikat logopedy   |   DBDL   |   Rekomendacje   |   Linki   |   Kontakt