data publikacji: 2010-06-17
autor artykułu: Ewa Małachowska
Sprawozdanie z konferencji w MEN
Dnia 14 czerwca 2010 roku MEN zorganizowało w Warszawie konferencję podsumowującą regionalne spotkania na temat kierunków zmian w kształceniu zawodowym oraz kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Członkowie Polskiego Związku Logopedów byli aktywnymi uczestnikami spotkań regionalnych oraz czynnie włączyli się w konsultacje projektów rozporządzeń.
Minister K. Hall podziękowała wszystkim, którzy brali czynny udział w konsultacjach i dzięki którym Ministerstwo na bieżąco nanosiło zmiany w projektach rozporządzeń
Konferencję otworzył podsekretarz stanu w MEN pan Zbigniew Włotkowski, który przedstawił min. kalendarz spotkań, zaprezentował zestawienie ilościowe. Następnie głos zabrała pani Emilia Wojdyła z-ca dyrektora Departamentu Zwiększania Szans Edukacyjnych MEN wskazując 8 rozporządzeń nad którymi debatowano w trakcie spotkań. Pani dyrektor wymieniła rekomendacje do zmian, które uznała za cenne do wykorzystania:
- Organizację indywidualnego nauczania
- Afazję
- Wczesne wspomaganie dzieci zagrożonych niepełnosprawnością już na poziomie przedszkola
- Wydawanie orzeczeń
- Kształcenie dzieci w szkołach „przyszpitalnych”
- Ramowych planów nauczania
Zaznaczyła, że konsultacje wskazały na:
- Niewystarczające wsparcie szkoły przez nauczycieli specjalistów (pedagogów, psychologów, logopedów)
- Nierówny dostęp do pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie kraju
- Zróżnicowany dostęp do kształcenia specjalnego
- Konieczność doskonalenia kadry pedagogicznej w kierunku pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Wzajemną sprzeczność zgłaszanych rekomendacji
- Pozytywną ocenę kierunków zmian, dzięki którym uczeń zostanie szybciej objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną we własnym środowisku.
Pani dyrektor wskazała na zmiany, które już zostały uwzględnione w opracowywanych rozporządzeniach, a dotyczyły:
- Funkcjonowania SOSW
- Kształcenia uczniów z upośledzeniem w stopniu lekkim
- Doprecyzowania sformułowań dotyczących organizacji i form pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Podmiotu wydającego i prowadzącego Kartę Potrzeb i Świadczeń- szkoła
- Organizację oddziałów terapeutycznych- zostają
Kolejnym prelegentem była pani Ewa Konikowska- Kruk dyrektor Departamentu Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego MEN, która omówiła zmiany w kształceniu zawodowym.
„Co dalej w polskiej edukacji” to wystąpienie pani Katarzyny Hall ministra edukacji. Pani Minister podziękowała za wszystkie propozycje zmian, które wpłynęły do ministerstwa zaznaczając, że wszystkie przysyłane uwagi są szczegółowo analizowane. Wskazała, że dzięki zmianom w sposobie kształcenia dzieci będą miały zagwarantowane:
1. W przedszkolu
- Edukację od 5 roku życia
- Indywidualną analizę gotowości szkolnej
- Indywidualną pomoc w osiągnięci dobrego przygotowania do szkoły
- Na wniosek rodzica popartego opinią specjalistów możliwość przyspieszenia lub opóźnienia rozpoczęcia obowiązku szkolnego
2. W szkole podstawowej
- Wszechstronny rozwój
- Obowiązek analizy ryzyka dysleksji
- Zindywidualizowane podejście i dodatkowe zajęcia dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Pomoc w wyrównywaniu różnic programowych uczniów wracających z zagranicy
- Dodatkową pomoc uczniom ze środowisk zaniedbanych edukacyjnie i kulturowo
- Zindywidualizowane podejście i dodatkowe zajęcia dla uczniów wybitnie zdolnych
3. W gimnazjum
- Rozwój pasji i zainteresowań
- Do wyboru zajęcia artystyczne, plastyczne,
- Zespołowo realizowane projekty zgodne z zainteresowaniami
- Zindywidualizowane podejście i dodatkowe zajęcia dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Doradztwo zawodowe
Pani Minister zaznaczyła, że prowadzone konsultacje dały rekomendacje do zmian ustawowych oraz do lepszego dopracowania szczegółów przygotowywanych rozporządzeń. Wskazała również na najważniejsze obszary i pakiety przygotowywanych obecnie zmian:
- Wychodzenie naprzeciw specjalnym potrzebom edukacyjnym uczniów
- Dostosowanie do wyzwań współczesności oferty kształcenia zagranicznego
- Unowocześnienie kształcenia zawodowego i ustawicznego
- Harmonizacji terminów wejścia w życie poszczególnych rozwiązań
Minister K. Hall zaprezentowała również planowane zmiany ustawowe:
- SIO- (I półrocze 2010) planowane jest utworzenie nowoczesnych i efektywnych narzędzi służących zarządzaniu oświatą, prowadzenia polityki oświatowej i usprawnieniu finansowania zadań oświatowych.
- USO I- porządkująco – klasyfikująca (II półrocze 2010) mająca na celu min. klasyfikację rodzajów przedszkoli, szkół; możliwość tworzenia LO przy G oraz G przy LO; zmiany w finansowaniu edukacji przedszkolnej; finansowanie szkól dla dorosłych;
- USO II (I półrocze 2011) – jakościowo-wspierająca min. system egzaminów zewnętrznych, system nadzoru pedagogicznego; sieć centrów rozwoju szkół; system potwierdzania efektów kształcenia;
- KN- ( od 24 marca 2010 pracuje zespół opiniodawczo-doradczy) celem zmian ma być wzmacnianie prestiżu zawodu nauczyciela i jak najlepsze efekty systemu edukacji: w tym celu postawione zostały pytania: jaki zakres nowej karty, co powinno być uregulowane, awans zawodowy- rozbudować czy budować od nowa, czas pracy nauczyciela i szkoły, kogo ma obejmować nowa karta, jakie warunki pracy nauczyciela, jaki status dyrektora szkoły