data publikacji: 2010-06-21
autor artykułu: Kamila Dobosiewicz - Olechowska
Paryż - CPLOL
W dniach 8 -9 maja w Paryżu odbyło się spotkanie przedstawicieli państw członkowskich CPLOL.
PZL reprezentowały dwie osoby: Anna Żebryk-Stopa, która uczestniczyła w pracach Komisji Profesjonalnej Praktyki i Kamila Dobosiewicz-Olechowska., która uczestniczyła w Pracach Komisji Edukacji.
W tym czasie równolegle odbywały się posiedzenia Zarządu Głównego CPLOL, Komisji Profesjonalnej Praktyki, Komisji Edukacji i Komisji Uznawania Dyplomów.
Prace Komisji Profesjonalnej Praktyki przebiegały w czterech podgrupach:
Pierwsza grupa dyskutowała na temat diagnozy i klasyfikacji procedur logopedycznych zawartych w ICD-10.
W grupie drugiej omawiano rezultaty organizowanego w większości państw członkowskich Europejskiego Dnia Logopedy. Ogólnie akcja została oceniona w większości państw jako udana. Z tej okazji wydawano okolicznościowe plakaty oraz ulotki informacyjne na temat pracy terapeutów mowy i zaburzeń mowy, organizowano spotkania z przedstawicielami zawodu, w niektórych państwach uruchamiane były bezpłatne infolinie dla osób zainteresowanych problematyką zaburzeń mowy i pracą terapeutów mowy.
Komisja podała propozycje haseł programowych Europejskiego Dnia Terapeuty Mowy na kolejne lata :
2011 r. - słuch
2012r. - dysfagia
2013r. - jąkanie
2014r. - mowa ciała
2015r. - choroby neurodegeneracyjne
W kolejnej grupie omawiano kodeksy etyki zawodowej stworzone w poszczególnych krajach członkowskich.
W ostatniej podgrupie dyskutowano o miejscu - roli profilaktyki logopedycznej w poszczególnych państwach członkowskich.
Każda z komisji opracowała wytyczne dotyczące przygotowywania kwestionariuszy analizujących powyższe zagadnienia, o których dyskutowano. Zebrane odpowiedzi organizacji członkowskich będą podstawą do opisu faktycznej sytuacji w poszczególnych w krajach europejskich.
Praca Komisji Edukacji również przebiegała w podgrupach.
Dyskutowano o specjalizacji zawodowej w poszczególnych państwach:
definicja specjalizacji, kto może się specjalizować, dlaczego logopedzi się specjalizują- jakie mają korzyści po ukończeniu specjalizacji, jak jest organizowana, czy jest uznawana przez władze, jeśli tak to przez jakie?
Stworzona została definicja logopedy.
Pracowano nad standardami praktyki klinicznej w trakcie studiów pierwszego stopnia dla terapeutów mowy. Opracowana zostanie definicja formy praktyki klinicznej oraz określone będą kompetencje, jakich powinni nabyć studenci podczas praktyk klinicznych. W rezultacie tego opracowania powstaną pewne wytyczne i wskazówki pomocne przy organizowaniu i przeprowadzaniu praktyk klinicznych dla studentów.
Przewodniczący ds. uznawania dyplomów przedstawił projekt swoich działań:
• Dążenie aby CPLOL był traktowany jako równorzędny partner w dyskusjach z władzami UE
• Włączenie zawodu terapeuty mowy do profesji medycznych (związana z publicznym sektorem służby zdrowia)
• Przekształcenie CPLOL w organizację użytku publicznego
• Ugruntowanie organizacji członkowskich CPLOL w poszczególnych państwach
Przewodniczący zachęcał do nawiązania kontaktów w krajach członkowskich z euro parlamentarzystami, którzy mogliby pomóc w lobbowaniu na rzecz CPLOL w UE.
Przedstawiono sytuacje projektu unijnego „Harmonizowanie standardów kształcenia” – uczestniczy w nim ponad 150 podmiotów. Polskę reprezentuje UMCS natomiast wycofał się Uniwersytet Gdański.
Na kongresie IALP, który odbędzie się w sierpniu w Atenach CPLOL reprezentować będzie sekretarz Aileen Patterson, Wiceprezydent ds. Kongresu Rafaella Citro i Wiceprezydent ds. Edukacji Anja Lowit.
Następny Zjazd Walny CPLOL odbędzie się w Danii w 2011 roku, natomiast Kongres Naukowy zostanie zorganizowany w Holandii w 2012 roku pod hasłem „Nowe podejścia i nowe wyzwania w edukacji i praktyce zawodowej terapeutów mowy. Główne bloki tematyczne będą dotyczyć metodologii terapii zaburzeń mowy, implantów i dysfagii (głównie u osób dorosłych).
Dokonano również zmian w funkcjonowaniu strony internetowej CPLOL- część informacji dostępna będzie po zalogowaniu.