data publikacji: 2023-08-22
autor artykułu: admin
2023.06.27. Odpowiedź MEiN na wniosek PZL ws.zmniejszania wymiaru zatrudnienia logopedów z dn. 2022.09.08.
Polski Związek Logopedów we wrześniu 2022 r. wysłał swoje stanowisko w sprawie:
1) wdrażania standardu zatrudniania specjalistów - logopedów od 01.09.2022 roku; oraz
2) interpretacji prawa oświatowego z obszaru pomocy psychologiczno- pedagogicznej, w tym logopedycznej, a w szczególności:
Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (DZ.U. 2022, poz. 1610)
W związku z informacjami przekazywanymi PZL przez logopedów zatrudnionych w placówkach oświatowych o zmniejszaniu wymiaru ich zatrudnienia w ramach godzin przeznaczonych na pomoc logopedyczną apelowaliśmy o:
- nieograniczanie wymiaru godzin i zakresu czynności w ramach dotychczasowych etatów logopedów zatrudnionych w placówkach oświatowych;
- utrzymanie dotychczasowego wymiaru zatrudnienia logopedów lub jego zwiększenie przez pracodawców adekwatnie do potrzeb dzieci/uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych wymagających pomocy logopedycznej;
- modyfikację treści ww. rozporządzenia.
W lipcu 2023 r. otrzymaliśmy odpowiedź MEiN na to pismo o treści:
Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek
DWEW-WSPE.4014.173.2022.KT
Pani Milena Stasiak
Przewodnicząca Polskiego Związku Logopedów
Zarząd Główny
Raszyńska 8/10
02-026 Warszawa
Szanowna Pani Przewodnicząca,
w odpowiedzi na pismo, dotyczące zatrudniania nauczycieli logopedów w związku z określonymi standardami zatrudnienia, uprzejmie informuję.
Zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej są jedną z podstawowych form działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły[1].
Zapewnienie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, adekwatnej do rozpoznanych potrzeb w tym zakresie, należy do kompetencji dyrektora przedszkola/szkoły, który w porozumieniu z organem prowadzącym podejmuje decyzje m.in. dotyczące zatrudnienia nauczycieli i specjalistów wykonujących zadania z zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej, w szczególności psychologów, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych, ustala formy udzielania tej pomocy, okres ich udzielania oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane z danym dzieckiem/uczniem.
Na poziomie lokalnym - w jednostce systemu oświaty - podejmowane są zatem decyzje o sposobach zaspokajania potrzeb dzieci i młodzieży czy wymiarze godzin, które wynikają z rzeczywistych, rozpoznanych potrzeb w tym zakresie. W art. 42d ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela[2] zostały określone minimalne standardy zatrudnienia nauczycieli specjalistów.
Ponadto, wyjaśniam, że logopedzi mogą prowadzić zajęcia logopedyczne w ramach rewalidacji uczniów z niepełnosprawnościami, w przypadku gdy posiadają kwalifikacje do prowadzenia tych zajęć i nie jest konieczna zmiana przepisów rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno- pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych[3].
Zajęcia rewalidacyjne mogą być prowadzone przez nauczycieli specjalistów, np. pedagogów specjalnych, jeśli mają kwalifikacje do ich prowadzenia.
Kwestie dotyczące kwalifikacji nauczycieli zostały uregulowane w przepisach:
- art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela[4];
- § 15 ust. 1-2 oraz § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli[1];
- § 7 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym[2].
Z ww. przepisów wynika, że nauczyciel prowadzący zajęcia rewalidacyjne[3], powinien posiadać kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej, zgodne z daną niepełnosprawnością.
Ponadto, w związku z uwagami dotyczącymi zatrudniania nauczycieli specjalistów, w tym obniżania ich wymiaru zatrudnienia, przekazanymi przez przedstawicieli związków zawodowych na spotkaniu, które odbyło się 6.04.2023 r., kuratorzy oświaty zostali zobowiązani do analizy arkuszy organizacji pracy przedszkoli i szkół na rok szkolny 2023/2024 pod kątem uwzględnienia w nich standardów zatrudnienia nauczycieli specjalistów, określonych w przepisach ustawy - Karta Nauczyciela.
Jednocześnie, uprzejmie informuję, że przepis art. 42d ust. 13 ustawy - Karta Nauczyciela, jednoznacznie wskazuje, że liczba dzieci lub uczniów przypadających na jeden etat nauczycieli pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych w przedszkolach, szkołach i zespołach, prowadzonych przez dany organ prowadzący, nie może być wyższa niż średnia arytmetyczna liczby dzieci lub uczniów przypadających na jeden etat nauczycieli pedagogów, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych w przedszkolach, szkołach i zespołach, prowadzonych przez ten organ prowadzący, według stanu na dzień 30 września 2021 r. i 30 września 2020 r.
Ewentualne decyzje dotyczące zmiany prawa w zakresie zatrudniania nauczycieli specjalistów będą podejmowane w oparciu o analizę wyników kontroli prowadzonych w ramach nadzoru pedagogicznego przez kuratorów oświaty[4] oraz danych z Systemu Informacji Oświatowej.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Edukacji i Nauki
Marzena Machałek Sekretarz Stanu
/ - podpisano cyfrowo/
[1] Dz.U. z 2020 r. poz. 1289, z późn. zm.
[2] Dz.U. z 2020 r. poz. 1309
[3] § 7 ust. 7 pkt. 5 rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
[4] Zgodnie z § 21 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2020 r. poz. 1551), kurator oświaty opracowuje i przedstawia ministrowi właściwemu do sprawoświaty i wychowania, w terminie do dnia 15 października danego roku szkolnego, wyniki i wnioski z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w poprzednim roku szkolnym.
[1] Zgodnie z art. 109 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900).
[2] Dz.U.z2023r. poz. 984
[3]Dz. U. poz. 1610
[4] Dz. U. z 2021 r. poz. 1762, z późn. zm.
pismo: 2023.06.27. odp. MEiN na pismo PZL.pdf [70.3Kb]