data publikacji: 2010-07-28
Program Konferencji w Warszawie 10-12 września
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA LOGOPEDYCZNA
Wczesna interwencja logopedyczna
10 – 12 września 2010 roku
Uniwersytet Warszawski, Biblioteka Uniwersytecka
Warszawa, ul. Dobra 56/66
sala 316 (piętro III)
Organizatorami konferencji są:
Sekcja Logopedyczna Towarzystwa Kultury Języka,
Pomagisterskie Studium Logopedyczne Uniwersytetu Warszawskiego,
Zakład Logopedii i Komunikacji Językowej Instytutu Polonistyki Stosowanej Wydziału Polonistyki UW,
Pracownia Logopedii Instytutu Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji Akademii Pedagogiki Specjalnej
im. M. Grzegorzewskiej,
Podyplomowe Studium Neurologopedii Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie.
Program
Dzień pierwszy - 10 września (piątek)
8.30 – 10.00 Rejestracja uczestników (III piętro, hol przed salą 316)
10.00 – 10.30 Otwarcie Konferencji (sala 316)
10.30 – 12. 30 WYKŁADY PLENARNE – część I (sala 316)
10.30 – 11.00 Elżbieta Szeląg ( Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, Warszawa) Innowacyjne metody wspierające terapię osób z zaburzeniami
mowy: rola przełomowych odkryć w badaniach nad mózgiem
11.00 – 11.30 Marta Bogdanowicz (Uniwersytet Gdański, Gdańsk)
Skala Ryzyka Dysleksji we wczesnym diagnozowaniu specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu
11.30 – 12.00 Grażyna Krasowicz-Kupis (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin)
Nowa diagnoza dysleksji. Ocena funkcji językowych
12.00 – 12.30 Dyskusja
12.30 – 13.00 PRZERWA NA KAWĘ
13.00 – 15.00 WYKŁADY PLENARNE – część II (sala 316)
13.00 – 13.30 Dorota Bednarek (Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, Warszawa)
Wczesne symptomy ryzyka dysleksji. Perspektywa neurobiologiczna i logopedyczna
13.30 – 14.00 Alina Maciejewska (Akademia Siedlecka, Siedlce)
Językowy obraz świata – pomoc w diagnozie i terapii dzieci z grupy ryzyka dysleksji
14.00 – 14.30 Maria Przybysz-Piwko (Uniwersytet Warszawski, Warszawa)
Dzieci z trudnościami w pisaniu i czytania a wczesna pomoc logopedyczna
14.30 – 15. 00 Dyskusja
15.00 – 16.00 PRZERWA OBIADOWA
16.00 – 18.00 WYKŁADY PLENARNE – część III (sala 316)
16.00 – 16.30 Liliana Madelska (Uniwersytet Wiedeński, Wiedeń)
Test przesiewowy do badania percepcji wymowy dzieci wychowanych w środowisku wielojęzycznym
16.30 – 17.00 Wiesława Szustkiewicz (Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 20 Warszawa)
Poziom funkcji słuchowo-językowych u dzieci w wieku przedszkolnym jako predykator trudności w czytaniu i pisaniu. Rola diagnozy wielospecjalistycznej we współczesnej profilaktyce ryzyka dysleksji
17.00 – 17.30 Elżbieta Minczakiewicz (Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN, Kraków)
Rządowy Program wczesnej, wielospecjalistycznej, kompleksowej, skoordynowanej pomocy dziecku zagrożonemuniepełnosprawnością lub niepełnosprawnemu oraz jego rodzinie
17.30 – 18.00 Dyskusja
18.30 KOLACJA
Dzień drugi - 11 września (sobota)
9.00 – 11.30 WYKŁADY PLENARNE – część IV (sala 316)
9.00 – 9.30 Jadwiga Cieszyńska-Rożek (Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN, Kraków)
Diagnoza funkcji poznawczych dzieci od drugiego do piątego roku życia
9.30 – 10.00 Joanna Kwasiborska (Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa)
Wczesna diagnoza autyzmu warunkiem rozpoczęcia wczesnej interwencji terapeutycznej. Przegląd badań, narzędzi diagnostycznych zaburzeń ze spektrum autyzmu
10.00 -10.30 Marta Korendo (Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN, Kraków)
Wczesna diagnoza i terapia zachowań ze spektrum autyzmu – metoda symultaniczno-sekwencyjna
10.30 – 11.00 Paulina Stolarska (Klinika Patologii Noworodka i Wcześniaka Szpitala MSWiA, Przedszkole Specjalne 393,Warszawa)
„The Rosserri Infant-Toddler Language Scale”. Próba adaptacji skali do wczesnego wykrywania i terapii dzieci z opóźnieniamiw rozwoju mowy na gruncie polskim
11.00 – 11.30 Dyskusja
11.30 – 12.00 PRZERWA NA KAWĘ
12.00 – 14.30 WYKŁADY PLENARNE – część V (sala 316)
12.00 – 12.30 Aleksandra Łada (Akademia Medyczna, Wrocław)
Neurologopedyczne strategie postępowania diagnostyczno-terapeutycznego w świetle Koncepcji NDT – Bobath
12.30 – 13.00 Ewa Winnicka, Katarzyna Kordys, Paweł Zawitkowski, Magdalena Bednarczyk, Dorota Lipska, Olga Bryll-Osińska (Klinika Neonatologii i Intensywnej Terapii Noworodka, Instytut Matki i Dziecka, Poradnia Rehabilitacji dla Dzieci i Młodzieży, SPZZLO, Warszawa)
Prezentacja karty opisowej przebiegu sesji karmienia na oddzialeneonatologii i patologii noworodka
13.00 -13.30 Barbara Wiśniewska (Instytut-Pomnik Centrum Zdrowia Dziecka, Oddział Rehabilitacji Neurologicznej Warszawskiego Szpitala dla Dzieci, Warszawa)
Wczesna interwencja logopedyczna u noworodków i niemowląt. Rola logopedy w terapii dzieci z zaburzeniami karmienia
13.30 – 14.00 Elżbieta Drewniak-Wołosz, Anna Paluch (Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy Zgromadzenia Sióstr Felicjanek, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna dla Dzieci Dyslektycznych, Kraków)
Sytuacja dzieci afatycznych w Polsce
14.00 -14.30 Dyskusja
14.30 – 15.30 PRZERWA OBIADOWA
15.30 – 18.00 WYKŁADY PLENARNE – część VI (sala 316)
15.30 – 16.00 Barbara Fedyna (Poradnia Pediatryczna, Warszawa)
Współpraca pediatry z logopedą. Kiedy i w jaki sposób ją rozpocząć?
16.00 – 16.30 Anna Zawadzka-Krajewska (Klinika Pneumonologii i Alergologii Wieku Dziecięcego WUM, Warszawa)
Alergiczny nieżyt nosa
16.30 – 17.00 Wioleta Osuch (Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 14, Warszawa)
Diagnoza i wspomaganie rozwoju dzieci w wieku żłobkowym.Z doświadczeń neurologopedy pracującego w poradni psychologiczno-pedagogicznej
17.00 – 17.30 Aleksandra Hojda (Zespół Żłobków Miejskich, Żłobek Integracyjny, Bydgoszcz)
Żłobek – miejscem oddziaływań logopedy na dziecko i jego rodzinę oraz współpracy z wielospecjalistycznym zespole
17.30 – 18.00 Dyskusja
Dzień trzeci - 12 września (niedziela)
9.00 – 11.30 WYKŁADY PLENARNE – część VII (sala 316)
9.00 – 9.30 Danuta Pluta-Wojciechowska (Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN,Kraków)
Modele rozwoju mowy u dzieci z rozszczepem wargi i podniebienia a kierunki terapii logopedycznej
9.30 – 10.00 Agnieszka Banaszkiewicz (Uniwersytet Gdański, Gdańsk)
Konsekwencje późnego podejmowania terapii logopedycznej w przypadku dzieci z rozszczepem podniebienia i / lub wargi
10.00 – 10.30 Katarzyna Węsierska (Uniwersytet Śląski, Katowice)
Wczesna interwencja w przypadku objawów jąkania u małych dzieci
10.30 – 11.00 Sławka Orłowska-Popek (Uniwersytet Pedagogiczny im KEN, Kraków)
„Dzienniczki wydarzeń” jako forma budowania dialogu i narracji dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej
11.00 -11.30 Dyskusja
11.30 – 12.00 PRZERWA NA KAWĘ
12.00 – 15.00 WYKŁADY PLENARNE – część VIII (sala 316)
12.00 – 12.30 Krzysztof Szamburski, Anna Dudek (Uniwersytet Warszawski, Warszawa)
Wymowa międzyzębowa jako zjawisko rozwojowe
12.30 – 13.00 Iwona Michalak-Widera (Uniwersytet Śląski, Katowice)
Rola głosek prymarnych w postępowaniu logopedycznym dziecka z objawami regresu mowy
13.00 – 13.30 Marika Litwin (II Klinika Neurologiczna Instytutu Psychiatrii i Neurologii, Warszawa)
Apraksja mowy – trudności diagnostyczne. Prezentacja izolowanej apraksji mowy
13.30 – 14.00 Bożena Strachalska (Akademia Pedagogiki Specjalnej im. MariiGrzegorzewskiej, Warszawa)
Dynamika poprawy stanu mowy osoby z afazją
14.00 – 14.30 Justyna Żulewska (Uniwersytet Warszawski, Warszawa)
Podejmowanie terapii przez osoby dorosłe po uszkodzeniu oun
14.30 – 15.00 Dyskusja
15.00- 15. 30 Zamknięcie konferencji (sala 316)
Formularz zgłoszeniowy do pobrania na stronie: http://www.tkj.uw.edu.pl/