data publikacji: 2019-06-09
autor artykułu: Lucyna latajka
2019.10.19. WARSZAWA - Konferencja: "Diagnoza, profilaktyka i terapia jąkania - aktualne trendy "
IX Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna
Zaburzenia w komunikowaniu się
- aktualne trendy w diagnozie i terapii ORM,
niepłynność mowy, logorytmika
19 października 2019 r.
Hotel Novotel ul. 1 Sierpnia 1, Warszawa
pobierz: 2019.10.19. aktualny program konferencji w W-wie.pdf [439.6Kb]
Panel I.
Opóźnienia w rozwoju mowy - prawidłowa diagnoza i skuteczna terapia
1. Opóźnienia startu mówienia u dzieci
- ORM a opóźnienie rozwoju mowy - prawidłowa diagnoza
- Normy rozwojowe mowy - na co należy zwrócić szczególną uwagę?
- Postępowanie profilaktyczne w stosunku do dzieci w pierwszym roku życia
- Postępowanie logopedyczne podczas pierwszej wizyty u logopedy z niemówiącym małym dzieckiem.
2. Nauka czytania w terapii opóźnionego rozwoju mowy
- Neurobiologiczne podstawy nabywania języka - na co zwracać uwagę?
- Neurobiologiczne przyczyny ORM - wpływ nowych technologii na rozwój mowy
- Wczesna nauka czytania w terapii logopedycznej - metody i techniki pracy
- Studium przypadku - terapia ORM połączona z nauką czytania.
Panel II:
Skuteczność pomocy logopedycznej w jąkaniu - rola kompleksowej profilaktyki i wczesnej interwencji
- Co to znaczy osiągnąć sukces w terapii jąkania na poszczególnych etapach rozwoju zaburzenia
- Profilaktyka proaktywna - w jaki sposób zmieniać postawy społeczne wobec jąkania?
- Profilaktyka wtórna - badania przesiewowe a ocena czynników ryzyka i wczesna interwencja w jąkaniu u dzieci
- Profilaktyka reaktywna, czyli sposoby wspomagania skuteczności terapii utrwalonego jąkania
- Jakiego wsparcia oczekują osoby z jąkaniem i ich bliscy - wyniki międzynarodowych badań
Panel III:
Wybrane metody terapii jąkania dzieci i dorosłych
1. DCM, Palin PCI, Mini-KIDS, Lidcombe Program - terapia jąkania dzieci
- Prawidłowa diagnoza dziecka z niepłynnością mowy - niezbędne elementy procesu diagnostycznego
- DCM, Palin PCI, Mini-KIDS, Lidcombe Program - jak dobrać w gąszczu metod adekwatną terapię do konkretnego przypadku
- Mówienie bardziej płynne, modyfikacja jąkania a podejścia zintegrowane - kiedy stosować daną metodę terapeutyczną u dzieci starszych
- Działania podtrzymujące efekty terapii - tworzenie korzystnych warunków w otoczeniu dziecka z niepłynnością mowy
2. Mówienie bardziej płynne - terapia jąkania dorosłych
- Mówienie bardziej płynne (MPB) - podejście terapeutyczne u osób z zaburzoną płynnością mówienia
- Mówienie bardziej płynne (MPB) i Jąkanie bardziej płynne (JPB), czyli różnice między podejściem terapeutycznym
- Mówienie zintegrowane (MZi) - jak stosować w praktyce?
· Case studies dorosłych osób jąkających się - terapia wg Zmodyfikowanego Programu Psychofizjologicznej Terapii Jąkających się
Panel specjalny: Logorytmika w terapii logopedycznej - ujęcie praktyczne
- Logorytmika jako wsparcie w profilaktyce i terapii logopedycznej
- zastosowanie metody w terapii zaburzeń komunikacji językowej - ćwiczenia usprawniające percepcje i motorykę
- W jaki sposób profilować i dobierać ćwiczenia? - warsztat pracy terapeuty
Więcej informacji: www.konferencja-logopedyczna.pl
Wykładowcy:
dr hab. Katarzyna Węsierska - adiunkt na Uniwersytecie Śląskim. Założyła i prowadzi Centrum Logopedyczne w Katowicach. Akredytowana przez the Michael Palin Centre for Stammering Children w Londynie trenerka metody Palin PCI. W pracy naukowej i praktyce logopedycznej zajmuje się przede wszystkim zaburzeniami płynności mowy. Wspólnie z Izabelą Michtą koordynuje działania terapeutycznej grupy samopomocowej dla osób zmagających się z jąkaniem lub/i giełkotem, działającej na UŚ. Jako pierwsza polska logopedka uzyskała tytuł Europejskiej Specjalistki Zaburzeń Płynności Mowy. Jest członkinią ASHA, the International Fluency Association (IFA) oraz International Cluttering Association (ICA) - w ICA pełni funkcję sekretarza i redaktora newslettera. W roku 2017 (Oxford, UK) została uhonorowana nagrodą im. Dave'a Rowleya, przyznawaną za podejmowanie międzynarodowych inicjatyw w dziedzinie zaburzeń płynności mowy.
dr Mieczysław Chęciek - specjalista neurologopeda, pedagog. Wykładowca Uniwersytetu Medycznego Podyplomowych Studiów Logopedii Klinicznej i Neurologopedii Klinicznej we Wrocławiu. Posiada ponad 30-letnie doświadczenie w pracy z osobami jąkającymi się. Założył i kieruje Specjalistycznym Centrum Terapii Jąkających się w Wodzisławiu Śląskim, w ramach którego organizuje ogólnopolskie, specjalistyczne turnusy terapeutyczne dla osób z dysfluencją mowy. Uczestnik wielu zagranicznych staży logopedycznych, w tym w zakresie jąkania. Współorganizator konferencji naukowo-szkoleniowych dla logopedów (m.in. we współpracy z PTL i UŚ). Autor i współautor publikacji z zakresu zaburzeń płynności mowy, a także twórca autorskiego programu terapii jąkania. Prowadzi również szkolenia dla logopedów z zakresu tej tematyki. Laureat wielu nagród i odznaczeń, m. in. I edycji Nagrody im. ks. dra Stanisława Wilczewskiego (2016).
dr Iwona Michalak- Widera - logopeda, oligofrenopedagog, trener emisji głosu, wykładowca uniwersytecki. Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego (pedagogika, logopedia) oraz Uniwersytetu Wrocławskiego (emisja głosu). Autorka i współautorka kilkunastu książek, a także artykułów, plakatów i ulotek z obszaru logopedii oraz emisji głosu.
dr Łucja Skrzypiec - absolwentka Uniwersytetu Śląskiego (pedagogika) i Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie (logopedia). Zajmuje się terapią dzieci z zaburzeniami językowymi. Jest członkiem zarządu Śląskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Logopedycznego. Opracowała i koordynuje wdrażanie innowacji pedagogicznych, których celem jest realizacja elementarnego etapu nauki czytania w edukacji przedszkolnej z zastosowaniem Symultaniczno-Sekwencyjnej Nauki Czytania®. Prowadzi warsztaty metodyczne dla nauczycieli, studentów i logopedów. Jest autorką artykułów naukowych, popularnonaukowych i publikacji profilaktycznych.
dr Anna Walencik-Topiłko - wykładowca Uniwersytetu Gdańskiego, adiunkt w Katedrze Logopedii UG, kierownik Podyplomowych Studiów Emisji i Higieny Głosu UG. Jest polonistką, językoznawcą, logopedą (specjalizacje: neurologopedia, logorytmika, emisja głosu). Od ponad dwudziestu lat zajmuje się logopedią zarówno teoretycznie, jak i praktycznie. Jest autorką licznych publikacji naukowych, a także współautorką podręczników akademickich z logopedii i neurologopedii. Autorka książki „Głos jako narzędzie" oraz multimedialnych programów terapeutycznych. Diagnosta i terapeuta w gabinecie logopedycznym. Prowadzi warsztaty i szkolenia dla nauczycieli i terapeutów. Autorka piosenek, wierszyków i opowiadań logopedycznych.
mgr Aleksandra Boroń - logopeda, specjalizuje się w problematyce zaburzeń płynności mowy u dzieci, ukończyła liczne szkolenia w tym zakresie w Polsce i w Niemczech. Stara się propagować wiedzę na ten temat poprzez publikowanie artykułów, prowadzenie warsztatów dla logopedów, nauczycieli, rodziców i opiekunów dzieci z jąkaniem. Autorka tłumaczenia z języka niemieckiego poradnika autorstwa P. Schneidera Moje dziecko się jąka. Co mogę zrobić? Wyd. Centrum Logopedyczne. Katowice 2017. Laureatka Grantu im. prof. G. J. Bruttena w 2018 roku przyznanego za szczególne zasługi i zaangażowanie w dziedzinie zaburzeń płynności mowy, doceniając podejmowane przez nią wysiłki w celu szerzenia wiedzy i wymiany doświadczeń w tym zakresie.