Publikacje:

Jolanta Panasiuk
Logopedia dziś - wczoraj - jutro
Agnieszka Ciesielska
Zmiany w funkcjonowaniu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych - od 2022 r.
Milena Stasiak
Wykaz standaryzowanych narzędzi diagnostycznych stosowanych w diagnozie logopedycznej.
Milena Stasiak
EDL. Materiały profilaktyczne: rozwój mowy małego dziecka
zobacz wszyskie publikacje
Giełda pracy:
Gdzie studiować:

Wybierasz się na studia?
Sprawdź listę uczelni!

data publikacji: 2011-11-03
autor artykułu: Magdalena Dzikowska
w Żarach odbyło się szkolenie "KOMPLEKSOWA REHABILITACJA OSÓB BEZ KRTANI"

Dnia 29.10.2011 roku w Żarach odbyło się szkolenie "Kompleksowa rehabilitacja pacjentów bez krtani".

Spotkanie prowadziła Pani Zofia Twardochleb neurologopeda, afazjolog, specjalista wczesnej interwencji klinicznej, która tradycyjnie w bardzo fachowy i przystępny sposób wprowadziła uczestników w meandry anatomii krtani, narządów z nią związanych oraz najczęstszych przyczyn jej dysfunkcji.

Nieocenione okazały się także zajęcia warsztatowe, podczas których każdy miał możliwość nauczyć się fundamentalnych ćwiczeń w pracy z pacjentem z usuniętą krtanią. Całości dopełniło spotkanie z Przewodniczącym Lubuskiego Stowarzyszenia Osób Bez Krtani "RUKTUS" Andrzejem Trawińskim. Mieliśmy niepowtarzalną możliwość rozmowy z osobą, która przeszła daleką drogę od diagnozy raka po rehabilitację i naukę mowy przełykowej, dzięki której nadal pozostaje w werbalnym kontakcie z innymi ludźmi.

Smutnym jest fakt, iż wiele osób po usunięciu krtani traci możliwość mówienia, przekazywania swoich pragnień, intencji, myśli w sposób werbalny i na domiar tego nie ma pojęcia, że może nauczyć się mówić specjalną techniką „mówienia na odbiciu”. Wielu lekarzy opiekujących się pacjentami bez krtani nie wie o takiej możliwości, tym samym nie informują swoich podopiecznych o specjalistach zajmujących się rehabilitacją mowy osób po laryngektomii całkowitej (całkowitym usunięciu krtani).

Zasmucające jest również to, iż logopedzi omijają terapię osób laryngektomowanych szerokim łukiem. Jaka jest tego przyczyna? Za mało wiedzy na ten temat? Zbyt mało chęci do pracy? Niewiara we własne terapeutyczne możliwości? Każda odpowiedź może być prawdziwa. Jak podkreśliła organizatorka tego spotkania Zofia Twardochleb „każdy logopeda może stać się specjalistą rehabilitującym osoby laryngektomowane, wystarczą dobre chęci i fachowe szkolenia połączone z praktyką”.

Serdecznie zachęcamy do nieustannej edukacji i poszerzania grona pacjentów, jakimi się zajmujemy.

Z serdecznymi pozdrowieniami Magdalena Dzikowska

Przewodnicząca Oddziału Lubuskiego Polskiego Związku Logopedów.

Rak krtani

„Rak krtani, narządu mowy, rozwija się na strunach głosowych lub w ich pobliżu. Choroba występuje najczęściej po 55. roku życia, czterokrotnie częściej u mężczyzn niż kobiet. Najczęściej na raka krtani chorują palacze i ludzie pijący alkohol w dużych ilościach. Niektóre badania wykazują również, że ryzyko zachorowania zwiększa długotrwały kontakt z azbestem.

Wczesnym objawem choroby jest zmiana głosu, zwłaszcza nasilająca się chrypka. W miarę postępu choroby mogą wystąpić bóle gardła, trudności w połykaniu, przewlekły kaszel, plwocina z domieszką krwi, ból w okolicy ucha i zgrubienie na szyi.

Lubuskie Stowarzyszenie Osób Bez Krtani "RUKTUS"

ul. Głowackiego 8a

65-301 Zielona Góra

Kontakt: lor_zgora@op.pl

Przewodniczący: Andrzej Trawiński

Reklama:

Internetowa poradnia:

Pytania zadawane najczęściej...

Opieka logopedyczna w przedszkolu
Programy użyteczne w gabinecie logopedycznym
Nagrywanie wad wymowy
Forum dyskusyjne:
Newsletter:

W pole poniżej wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać od nas najnowsze informacje.

Wsparcie techniczne: virtualmedia.pl
O nas   |   Certyfikat logopedy   |   DBDL   |   Rekomendacje   |   Linki   |   Kontakt

Administrator Danych, Polityka Prywatności.