data publikacji: 2013-04-18
autor artykułu: źródło: www. rpd.gov.pl
Wątpliwości wokół zmian planowanych w pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Rzecznik praw dziecka zwrócił uwagę na braki w projektowanych przez MEN regulacjach dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
W opinii do projektu podkreślił, że nie precyzuje on kwalifikacji terapeutów pedagogicznych oraz kwestii przejmowania zadań pedagoga w przypadku, gdy takiego w szkole brakuje. Ponadto resort powinien rozdzielić zadania psychologa i pedagoga, ponieważ ich połączenie utrudnia weryfikację ich skuteczności i prowadzi do powielania funkcji.
RPD zwraca także uwagę, że projekt jako podmiot zobowiązany do udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej wskazuje terapeutów pedagogicznych, nie wskazując jednocześnie, jakie kwalifikacje powinna spełniać osoba zatrudniona na takim stanowisku.
Zdaniem RPD w projektowanych regulacjach zabrakło również zapisów dotyczących przejmowania zadań pedagoga i psychologa w sytuacji, gdy w szkole brakuje osób zatrudnionych na tych stanowiskach, jest to o tyle niespójne, że projekt reguluje kwestię przejęcia zadań, gdy placówka nie zatrudnia doradcy zawodowego.
Na błędy i brak precyzji w zakresie uregulowania kompetencji poszczególnych podmiotów zajmujących się udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej zwracali już uwagę Minister Zdrowia i Rządowe Centrum Legislacji.
To ostatnie kwestionowało nawet konstytucyjność projektowanego przez MEN rozporządzenia, które na nowo określić ma sposób organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zdaniem rządowych ekspertów ustawa o systemie oświaty nie daje ministrowi prawa do wyznaczenia podstawowych zadań specjalistów (pedagogów, psychologów, logopedów, doradców zawodowych i terapeutów pedagogicznych), które wykraczają poza zakres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a takie unormowania zawiera projektowane rozporządzenie, określając m.in., że do zadań doradcy należy gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych właściwych dla danego poziomu kształcenia.