Publikacje:

foldery do pobrania

 
Jolanta Panasiuk
Logopedia dziś - wczoraj - jutro
Agnieszka Ciesielska
Zmiany w funkcjonowaniu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych - od 2022 r.
Milena Stasiak
Wykaz standaryzowanych narzędzi diagnostycznych stosowanych w diagnozie logopedycznej.
Milena Stasiak
EDL. Materiały profilaktyczne: rozwój mowy małego dziecka
zobacz wszyskie publikacje
Giełda pracy:
Gdzie studiować:

Wybierasz się na studia?
Sprawdź listę uczelni!

 

data publikacji: 2013-04-18
autor artykułu: źródło: www. rpd.gov.pl
Wątpliwości wokół zmian planowanych w pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Rzecznik praw dziecka zwrócił uwagę na braki w projektowanych przez MEN regulacjach dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

W opinii do projektu podkreślił, że nie precyzuje on kwalifikacji terapeutów pedagogicznych oraz kwestii przejmowania zadań pedagoga w przypadku, gdy takiego w szkole brakuje. Ponadto resort powinien rozdzielić zadania psychologa i pedagoga, ponieważ ich połączenie utrudnia weryfikację ich skuteczności i prowadzi do powielania funkcji.

RPD zwraca także uwagę, że projekt jako podmiot zobowiązany do udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej wskazuje terapeutów pedagogicznych, nie wskazując jednocześnie, jakie kwalifikacje powinna spełniać osoba zatrudniona na takim stanowisku.

Zdaniem RPD w projektowanych regulacjach zabrakło również zapisów dotyczących przejmowania zadań pedagoga i psychologa w sytuacji, gdy w szkole brakuje osób zatrudnionych na tych stanowiskach, jest to o tyle niespójne, że projekt reguluje kwestię przejęcia zadań, gdy placówka nie zatrudnia doradcy zawodowego.

Na błędy i brak precyzji w zakresie uregulowania kompetencji poszczególnych podmiotów zajmujących się udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej zwracali już uwagę Minister Zdrowia i Rządowe Centrum Legislacji.

To ostatnie kwestionowało nawet konstytucyjność projektowanego przez MEN rozporządzenia, które na nowo określić ma sposób organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Zdaniem rządowych ekspertów ustawa o systemie oświaty nie daje ministrowi prawa do wyznaczenia podstawowych zadań specjalistów (pedagogów, psychologów, logopedów, doradców zawodowych i terapeutów pedagogicznych), które wykraczają poza zakres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a takie unormowania zawiera projektowane rozporządzenie, określając m.in., że do zadań doradcy należy gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych właściwych dla danego poziomu kształcenia.

 
 
 
przejdź do:  
Reklama:

 
Internetowa poradnia:

Pytania zadawane najczęściej...

 
Opieka logopedyczna w przedszkolu
Programy użyteczne w gabinecie logopedycznym
Nagrywanie wad wymowy
Forum dyskusyjne:
Newsletter:

W pole poniżej wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać od nas najnowsze informacje.

 
 
 
 
 
 
Wsparcie techniczne: virtualmedia.pl
O nas   |   Certyfikat logopedy   |   DBDL   |   Rekomendacje   |   Linki   |   Kontakt
 

Informujemy, że wszystkie Twoje dane są chronione uwzględniając aktualne przepisy RODO. Korzystamy również z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Prawem Telekomunikacyjnym.
Administrator Danych, Polityka Prywatności.