data publikacji: 2013-05-10
autor artykułu: Joanna Grabowska-Okraska
Nowelizacja rozporządzenia MEN o pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zmiany w zasadach udzielania ppp
źródło: BIP MEN
7 maja 2013 r. Minister Edukacji Narodowej, Krystyna Szumilas, podpisała nowe rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
2013.05.07. Dz.U.2013.532.PDF [861.3Kb]
Do najważniejszych celów, jakie nowelizacja ma osiągnąć, zaliczyć należy ograniczenie dokumentacji, która w wyniku literalnego stosowania poprzedniego rozporządzenia często przytłaczała nauczycieli.
Wprowadzona została także zasada udzielania pomocy przez nauczycieli podczas bieżącej pracy oraz zrezygnowano z obligatoryjności w powoływaniu zespołu dla każdego ucznia. W zamian każdy wychowawca ma koordynować proces udzielanej pomocy.
Nowe rozporządzenie o pomocy psychologiczno-pedagogicznej zawiera:
- zaliczenie terapeutów pedagogicznych do grona specjalistów udzielających ppp;
- rozszerzenie katalogu osób, które z własnej inicjatywy mogą rozpocząć proces organizowania ppp o dyrektora szkoły, przedszkola lub placówki oświatowej, a także kuratora sądowego, pracownika socjalnego, asystenta rodziny, pielęgniarkę środowiska nauczania lub higienistkę szkolną;
- rozszerzenie katalogu form ppp o „bieżącą pracę z uczniem" (co oznacza, że każdy nauczyciel i wychowawca może udzielać ppp w trakcie bieżącej pracy z uczniem) oraz w przypadku przedszkoli o „zajęcia rozwijające uzdolnienia";
- do form ppp prowadzonych przez nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych oraz specjalistów dodano warsztaty i szkolenia;
- doprecyzowanie terminologii (np. specjalne a nie specyficzne potrzeby edukacyjne);
- zmiany organizacyjne ppp: nauczyciele będą musieli w zakresie swoich kompetencji i prowadzonej bieżącej pracy z uczniem rozpoznawać specjalne potrzeby i udzielać ppp; osobą odpowiedzialną za udzielenie ppp będzie wychowawca klasy, dyrektor przedszkola lub wskazana przez niego osoba;
- zrezygnowano z konieczności obligatoryjnego tworzenia przez dyrektorów przedszkoli, szkół i placówek dla każdego ucznia wymagającego ppp zespołu składającego się z nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, do którego zadań należało planowanie i koordynowanie udzielania uczniowi ppp; wskazano jednak, że w razie potrzeb osoba planująca i koordynująca udzielanie ppp musi współpracować z innymi nauczycielami, specjalistami, poradniami i rodzicami;
- ze względu na potrzeby rozwojowe i edukacyjne uczniów objętych kształceniem specjalnym z uwagi na niepełnosprawność, niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym, które dotyczą wszystkich obszarów funkcjonowania ucznia w przedszkolu, szkole i placówce, w planowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej biorą udział wszyscy nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści prowadzący zajęcia z uczniem, działający jako zespół;
- zrezygnowano z doprecyzowania formy przekazywania informacji rodzicom o potrzebie objęcia ucznia ppp, ale utrzymano pisemny obowiązek informowania o ustalonych formach pomocy oraz jej wymiarze;
- ocena efektywności udzielanej uczniom ppp przez nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów dokonywana będzie zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (nie będzie konieczności dokonywania dwóch zbieżnych ocen);
- zniesienie obowiązku opracowywania kart indywidualnych potrzeb ucznia oraz planów działań wspierających; konieczne będzie opracowywanie indywidualnych lub grupowych programów pracy na poszczególnych zajęciach w ramach ppp;
- w związku z rezygnacją z obowiązku tworzenia zespołów udzielających ppp,
do zadań specjalistów zaliczono wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu ppp; - wskazanie obowiązku inicjowania i prowadzenia działań mediacyjnych i interwencyjnych przez pedagoga i psychologa.