Publikacje:

foldery do pobrania

 
Jolanta Panasiuk
Logopedia dziś - wczoraj - jutro
Agnieszka Ciesielska
Zmiany w funkcjonowaniu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych - od 2022 r.
Milena Stasiak
Wykaz standaryzowanych narzędzi diagnostycznych stosowanych w diagnozie logopedycznej.
Milena Stasiak
EDL. Materiały profilaktyczne: rozwój mowy małego dziecka
zobacz wszyskie publikacje
Giełda pracy:
Gdzie studiować:

Wybierasz się na studia?
Sprawdź listę uczelni!

 

data publikacji: 2013-05-10
autor artykułu: Joanna Grabowska-Okraska
Nowelizacja rozporządzenia MEN o pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Zmiany w zasadach udzielania ppp

źródło: BIP MEN

7 maja 2013 r. Minister Edukacji Narodowej, Krystyna Szumilas, podpisała nowe rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

2013.05.07. Dz.U.2013.532.PDF [861.3Kb]

Do najważniejszych celów, jakie nowelizacja ma osiągnąć, zaliczyć należy ograniczenie dokumentacji, która w wyniku literalnego stosowania poprzedniego rozporządzenia często przytłaczała nauczycieli.

Wprowadzona została także zasada udzielania pomocy przez nauczycieli podczas bieżącej pracy oraz zrezygnowano z obligatoryjności w powoływaniu zespołu dla każdego ucznia. W zamian każdy wychowawca ma koordynować proces udzielanej pomocy.

Nowe rozporządzenie o pomocy psychologiczno-pedagogicznej zawiera:

  • zaliczenie terapeutów pedagogicznych do grona specjalistów udzielających ppp;
  • rozszerzenie katalogu osób, które z własnej inicjatywy mogą rozpocząć proces organizowania ppp o dyrektora szkoły, przedszkola lub placówki oświatowej, a także kuratora sądowego, pracownika socjalnego, asystenta rodziny, pielęgniarkę środowiska nauczania lub higienistkę szkolną;
  • rozszerzenie katalogu form ppp o „bieżącą pracę z uczniem" (co oznacza, że każdy nauczyciel i wychowawca może udzielać ppp w trakcie bieżącej pracy z uczniem) oraz w przypadku przedszkoli o „zajęcia rozwijające uzdolnienia";
  • do form ppp prowadzonych przez nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych oraz specjalistów dodano warsztaty i szkolenia;
  • doprecyzowanie terminologii (np. specjalne a nie specyficzne potrzeby edukacyjne);
  • zmiany organizacyjne ppp: nauczyciele będą musieli w zakresie swoich kompetencji i prowadzonej bieżącej pracy z uczniem rozpoznawać specjalne potrzeby i udzielać ppp; osobą odpowiedzialną za udzielenie ppp będzie wychowawca klasy, dyrektor przedszkola lub wskazana przez niego osoba;
  • zrezygnowano z konieczności obligatoryjnego tworzenia przez dyrektorów przedszkoli, szkół i placówek dla każdego ucznia wymagającego ppp zespołu składającego się z nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, do którego zadań należało planowanie i koordynowanie udzielania uczniowi ppp; wskazano jednak, że w razie potrzeb osoba planująca i koordynująca udzielanie ppp musi współpracować z innymi nauczycielami, specjalistami, poradniami i rodzicami;
  • ze względu na potrzeby rozwojowe i edukacyjne uczniów objętych kształceniem specjalnym z uwagi na niepełnosprawność, niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym, które dotyczą wszystkich obszarów funkcjonowania ucznia w przedszkolu, szkole i placówce, w planowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej biorą udział wszyscy nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści prowadzący zajęcia z uczniem, działający jako zespół;
  • zrezygnowano z doprecyzowania formy przekazywania informacji rodzicom o potrzebie objęcia ucznia ppp, ale utrzymano pisemny obowiązek informowania o ustalonych formach pomocy oraz jej wymiarze;
  • ocena efektywności udzielanej uczniom ppp przez nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów dokonywana będzie zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (nie będzie konieczności dokonywania dwóch zbieżnych ocen);
  • zniesienie obowiązku opracowywania kart indywidualnych potrzeb ucznia oraz planów działań wspierających; konieczne będzie opracowywanie indywidualnych lub grupowych programów pracy na poszczególnych zajęciach w ramach ppp;
  • w związku z rezygnacją z obowiązku tworzenia zespołów udzielających ppp,
    do zadań specjalistów zaliczono wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu ppp
    ;
  • wskazanie obowiązku inicjowania i prowadzenia działań mediacyjnych i interwencyjnych przez pedagoga i psychologa.
 
 
 
przejdź do:  
Reklama:

 
Internetowa poradnia:

Pytania zadawane najczęściej...

 
Opieka logopedyczna w przedszkolu
Programy użyteczne w gabinecie logopedycznym
Nagrywanie wad wymowy
Forum dyskusyjne:
Newsletter:

W pole poniżej wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać od nas najnowsze informacje.

 
 
 
 
 
 
Wsparcie techniczne: virtualmedia.pl
O nas   |   Certyfikat logopedy   |   DBDL   |   Rekomendacje   |   Linki   |   Kontakt
 

Informujemy, że wszystkie Twoje dane są chronione uwzględniając aktualne przepisy RODO. Korzystamy również z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Prawem Telekomunikacyjnym.
Administrator Danych, Polityka Prywatności.