data publikacji: 2013-05-24
autor artykułu: Milena Stasiak
PZL występuje do Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w sprawie dzieci z afazją i innymi zaburzeniami komunikacji
Komisja Oświaty ZG PZL skierowała do Centralnej Komisji Egzaminacyjnej
i Ministerstwa Edukacji dwie opinie.
Pierwsza z nich zawiera wniosek o ujednolicenie w legislacji oświatowej terminologii logopedycznej zgodnie z obowiązującą w Polsce klasyfikacją medyczną ICD-10.
W specjalistycznej literaturze logopedycznej funkcjonuje wiele klasyfikacji zaburzeń mowy przydatnych do diagnozy i programowania terapii.
Nie zawsze są one czytelne dla innych specjalistów w przypadku konieczności formułowania wielospecjalistycznej diagnozy dla dzieci
z zaburzeniami rozwoju, którym towarzyszą zaburzenia komunikacji.
Uważamy, że dla potrzeb orzekania i opinowania ważne jest posługiwanie się terminologią czytelną dla specjalistów z różnych dziedzin: pedagogów, psychologów i lekarzy. Ułatwiłoby to udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pomogło wykluczyć niejasności w komunikacji między specjalistami oraz korzystającymi z ich porad rodzicami i nauczycielami.
( 2013.05.17. 1 opinia PZL - do CKE.pdf [294.1Kb] )
Druga opinia zawiera wniosek o rozszerzenie katalogu sposobów dostosowania warunków na sprawdzianach i egzaminach szkolnych dla dzieci z afazją i innymi zaburzeniami mowy.
Zgodnie z aktualnym Komunikatem Dyrektora CKE można uprawnionym uczniom zapewnić dostosowanie jedynie w zakresie tempa pracy, co jest daleko idącym ograniczeniem. Dzieci z tego typu zaburzeniami mają zwykle większe trudności w odmianie pisanej języka niż dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się - dysleksją rozwojową, dla których przewidziano oprócz dostosowania tempa pracy o wiele więcej możliwych ułatwień.
( 2013.05.17. 2 opinia PZL - do CKE.pdf [301.1Kb] )
Opinie ZG PZL były konsultowane i zostały pozytywnie zaopiniowane przez zespół ekspertów w składzie:
1. doc. dr Maria Przybysz-Piwko - językoznawca, logopeda
Instytut Polonistyki Stosowanej Wydziału Polonistyki UW
Przewodnicząca sekcji Logopedycznej Towarzystwa Kultury Języka
Członek Komisji Rozwoju i Zaburzeń Mowy Komitetu Językoznawstwa PAN
2. dr Krzysztof Szamburski - psycholog, logopeda, terapeuta integracji sensorycznej, dyrektor Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej ,,TOP" ds. dysfunkcji rozwojowych w Warszawie,
Instytut Polonistyki Stosowanej UW, Zakład Logopedii i Emisji Głosu
3. Elżbieta Drewniak-Wołosz - psycholog, neurologopeda, specjalista
ds. afazji dziecięcej
Ośrodek Szkolno - Wychowawczy dla Dzieci z Afazją w Krakowie
4. Anna Paluch - psycholog, logopeda, specjalista ds. afazji dziecięcej
Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna dla Dzieci
z Niepowodzeniami Edukacyjnymi w Krakowie
5. Milena Stasiak - neurologopeda, pedagog
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Krzyżu Wielkopolskim,
Komisja Oświaty ZG PZL, Sekretarz ZG PZL
Powyższe starania są kontynuacją działań podejmowanych przez środowisko logopedów (http://www.logopeda.org.pl/publikacja.php?id=42)
Milena Stasiak