data publikacji: 2013-12-10
autor artykułu: Milena Stasiak
Raport z konsultacji on-line - 6 grudnia 2013 r.
POMOC DZIECIOM Z AFAZJĄ I SLI
(SPECYFICZNYMI ZABURZENIAMI ROZWOJU MOWY I JĘZYKA)
6 grudnia 2013 roku na platformie internetowej www.logopeda.org.pl odbyły się konsultacje on-line na temat zmian w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom z afazją i SLI. Prowadziła je Pani Milena Stasiak, neurologopeda, członek Komisji Oświaty Zarządu Głównego Polskiego Związku Logopedów.
W tym dniu i w kolejnych udzielono kilkadziesiąt porad rodzicom, nauczycielom
i logopedom pracującym z dziećmi oraz diagnostom z poradni psychologiczno-pedagogicznych. Problematyka zgłaszana przez rodziców zamykała się w obszarze wątpliwości związanych z rozwojem językowym ich dzieci oraz pytaniami o możliwe formy wsparcia.
Wnioski:
Mało znane są dostępne formy bezpłatnej pomocy w zakresie diagnozy i terapii logopedycznej oraz inne rodzaje wsparcia w ramach instytucji publicznych.
Najczęściej sygnalizowane sytuacje to dostrzeganie opóźnienia w rozwoju mowy
u dzieci przez rodziców i bagatelizowanie tego problemu przez lekarzy pierwszego kontaktu, do których w pierwszej kolejności zgłaszają się rodzice. Pozytywnym sygnałem natomiast jest świadomość i troska rodziców o rozwój językowy małych dzieci.
W odniesieniu do pytań stawianych przez nauczycieli, zauważalne są trudności
w praktycznym korzystaniu z dostępnych przepisów prawa oświatowego w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, z definicji specjalistycznej, czyli także logopedycznej. Dzieci z orzeczeniami o afazji uczą się w szkołach integracyjnych, a w miejscowościach, gdzie takich oddziałów nie ma -
w ogólnodostępnych, natomiast nauczyciele w małym stopniu są przygotowani
do pracy metodami odpowiednimi dla tego zaburzenia mowy. Niemałe trudności sprawia im indywidulizacja pracy z dzieckiem z zaburzeniem mowy podczas zajęć grupowych. W Polsce funkcjonuje tylko jeden ośrodek szkolno-wychowawczy
dla dzieci z afazją - w Krakowie.
Zgłaszane są trudności w realizacji podstawy programowej, głównie dotyczącej nauki języka obcego.
W związku z upublicznieniem na portalu PZL informacji o wypracownych zmianach
w dostosowaniu wymagań na sprawdzianach i egzaminach szkolnych wielu dyrektorów szkół zwracało się z szczegółowymi zapytaniami do okręgowych komisji egzaminacyjnych.
W poradniach psychologiczno-pedagogicznych brakuje narzędzi diagnostycznych koniecznych do diagnozy afazji i specyficznych zaburzeń w rozwoju mowy i języka.
Nie są także powszechnie znane standardy diagnozy dostępne w literaturze specjalistycznej. Praktyczne rozwiązania są wypracowywane.
Mamy nadzieję, że zainteresowanie towarzyszące naszemu przedsięwzięciu będzie skutkować wyższą jakością pomocy dzieciom, które wymagają dostosowania metod pracy do specjalnych potrzeb komunikacyjnych.
Ważna jest także kontynuacja pracy nad poprawą dostępności do pomocy specjalistycznej oraz doprecyzowanie legislacji oświatowej.
Milena Stasiak, Komisja Oświaty ZG PZL