data publikacji: 2017-06-24
autor artykułu: administrator
2017.06.23. Apel PZL w sprawie jednolitego standardu pracy logopedy
23 czerwca br. przedstawiciele Zespołu Pedagogiki Specjalnej, funkcjonującego przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk:
- prof. dr hab. Zenon Gajdzica - WEiNoE UŚl w Katowicach,prof. dr hab.
- Marzenna Zaorska - UWM w Olsztynie,
- dr hab. Danuta Kopeć, prof. UAM w Poznaniu,
- dr Katarzyna Ćwirynkało - UWM w Olsztynie,
- dr Karina Szafrańska - przedstawicielka Polskiego Związku Logopedów
i Pedagogium w Warszawie
spotkali się w MEN z dyrektorami: Departamentu Wychowania i Kształcenia Integracyjnego, Departamentu Kształcenia Ogólnego oraz Kształcenia Nauczycieli w sprawie kwalifikacji pedagogów specjalnych i logopedów.
Ogólne informacje, interpretacje przedstawione przez przedstawicieli MEN:
- po kierunku pedagogika specjalna, specjalność edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika) absolwenci mają prawo pracy na stanowisku nauczyciela na wszystkich szczeblach kształcenia osób z niepełnosprawnością intelektualną
w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim oraz
z niepełnosprawnością sprzężoną, w specjalnej edukacji przedszkolnej oraz do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych; - po kierunku pedagogika specjalna, specjalność edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika) absolwenci mają prawo pracy na stanowisku nauczyciela z uczniami
z lekkim stopniem niepełnosprawności intelektualnej na etapie I-III
oraz do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych; - po kierunku pedagogika specjalna, specjalność edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością wzrokową (tyflopedagogika) absolwenci mają prawo pracy na stanowisku nauczyciela z uczniami
z niepełnosprawnością wzrokową na etapie I-III, w specjalnej edukacji przedszkolnej oraz do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych; - po kierunku pedagogika specjalna, specjalność edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością z słuchową (surdopedagogika) absolwenci mają prawo pracy na stanowisku nauczyciela z uczniami
z niepełnosprawnością słuchową na etapie I-III, w specjalnej edukacji przedszkolnej oraz do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych; - mogą również pracować jako nauczyciele wspomagających
w szkolnictwie integracyjnym i inkluzyjnym adekwatnie do uzyskanych kwalifikacji i kompetencji; - przedstawiciele MEN zobowiązali się do umieszczenia przedstawionych wyżej informacji na stronie Ministerstwa w ciągu maksymalnie dwóch tygodni (jak to się stanie prześlemy Państwu link do danych informacji);
- przedstawiciele MEN zobowiązali się do przeszkolenia w zakresie przedstawionej wyżej interpretacji kwalifikacji pedagogów specjalnych wizytatorów ze wszystkich kuratoriów w Polsce
Przedstawicielka Polskiego Związku Logopedów wręczyła Apel skierowany do MEN ze strony PZL - dotyczył uwzględnienia
w regulacjach prawnych w zakresie udzielania pomocy logopedycznej w placówkach oświatowych jednolitego standardu pracy logopedów, m.in. 22 godzin pracy logopedy tygodniowo
oraz 45 minut trwania zajęć logopedycznych.
Podczas spotkania MEN potwierdziło, że te postulaty PZL zostają zagwarantowane w rozporządzeniach. MEN nie różnicuje kwalifikacji nauczycielskich i pedagogicznych - logopeda jest nauczycielem specjalistą pracującym w oświacie, który posiada przygotowanie pedagogiczne oraz odpowiednie kwalifikacje do realizacji zadań logopedy.
Poniżej treść Apelu PZL:
================
Sz.P. Anna Zalewska
Minister Edukacji Narodowej
APEL Polskiego Związku Logopedów
w sprawie:
jednolitego standardu pracy logopedów w placówkach oświatowych
Apelujemy o uwzględnienie w regulacjach prawnych w zakresie udzielania pomocy logopedycznej w placówkach oświatowych jednolitego standardu pracy logopedów.
Zaniepokojeni organizacją publicznej pomocy logopedycznej w resorcie oświaty, przekazujemy wspólne stanowisko PZL oraz współpracujących z PZL pracowników naukowych, kształcących przyszłych logopedów, którzy podzielają postulaty Polskiego Związku Logopedów, dotyczące ujednolicenia standardu pomocy logopedycznej w obszarach:
- opracowania jednolitego 20 - maksymalnie 22 - godzinnego pensum dla logopedów zatrudnionych we wszystkich typach placówek oświatowych,
- określenia w aktach prawnych czasu trwania terapii logopedycznej w wymiarze od 45 minut w szkołach i przedszkolach/placówkach do 60 minut w poradniach psychologiczno -pedagogicznych
z uwzględnieniem instruktażu dla rodziców oraz określenia czasu trwania diagnozy; od 1 do 3 wizyt w poradni w wymiarze
1 godziny, - odnotowania w aktach prawnych kompetencji logopedy
do kwalifikowania dzieci/uczniów na terapię indywidulaną lub grupową, - odnotowania terminów neurologopeda i surdologopeda
(oprócz logopeda) oraz pomoc logopedyczna w aktach prawnych: rozporządzeniach MEN regulujących udzielanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej oraz funkcjonowanie poradni psychologiczno-pedagogicznych w celu identyfikowania tego rodzaju pomocy specjalistycznej przez jej odbiorców oraz urzędników decydujących o zatrudnianiu logopedów, - stworzenie warunków dla normatywnych praktyk studenckich - zgodnych z metodyką postępowania logopedycznego poprzez przestrzeganie odpowiednich warunków czasowych terapii i diagnozy logopedycznej.
Zatrudnienie logopedów w oświacie nie odpowiada zwiększającym się wraz
ze zmianami cywilizacyjno - kulturowymi potrzebom uczniów, u których występują trudności zarówno w komunikacji werbalnej, jak i w opanowaniu odmiany pisanej języka.