data publikacji: 2013-09-01
autor artykułu: Joanna Grabowska-Okraska
Rezultat interwencji PZL w sprawie dzieci z afazją i innymi zaburzeniami mowy.
W ostatnim tygodniu sierpnia zakończyły się ostatnie konsultacje przedstawiciela PZL, p. Mileny Stasiak z Centralną Komisją Egzaminacyjną związane z dostosowaniem warunków i form przeprowadzania sprawdzianu i egzaminów. Bardzo cieszymy się z tego, że możemy poinformować o sukcesie - większość naszych wskazań dla dzieci z afazją i zaburzeniami komunikacji językowej w sposobach dostosowania została uwzględniona.
W maju ZG PZL skierował do Centralnej Komisji Egzaminacyjnej propozycje rozszerzenia dla w/w dzieci katalogu sposobów dostosowań warunków na sprawdzianach i egzaminach szkolnych ponad obowiązujące do tej pory dostosowanie jedynie w zakresie tempa pracy.
link: http://www.logopeda.org.pl/new.php?id=454
W wyniku naszych starań zainicjowanych i prowadzonych przez wyłonionego z ZG eksperta, p. Milenę Stasiak ( komisja oświaty ZG PZL, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Krzyżu Wielkopolskim) uwzględniono nasze propozycje ogłoszone w Komunikacie Dyrektora CKE z dnia 30.08.2013.
Podziękowania za wsparcie kierujemy także do pozostałych specjalistów, członków komisji ekspertów konsultujących i opiniujących opracowane propozycje legislacyjnych rozwiązań w zakresie pomocy dzieciom z afazją i innymi zaburzeniami komunikacji językowej: doc. Marii Przybysz-Piwko,
dr. Krzysztofa Szamburskiego, oraz specjalistów ds. afazji dziecięcej mgr Elżbiety Drewniak-Wołosz,mgr Anny Paluch.
Serdecznie dziękujemy Pani Wicedyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marioli Konopka,
która nawiązała proponowaną współpracę z PZL w tym obszarze oraz zadbała, aby sygnalizowane przez nas problemy zostały wnikliwie zanalizowane.
Ubiegaliśmy się także o ujednolicenie terminologii logopedycznej wg Klasyfikacji ICD - 10, aktualnie
nie jest to możliwe z powodu niespójności nazewnictwa z innymi aktami prawnymi dotyczącymi pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zamieszczony wyżej (link) komunikat Dyrektora skutkuje uprawnieniami Rady Pedagogicznej
do ustalania warunków na sprawdzianach i egzaminach szkolnych dla dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej. Jako PZL skłaniamy się do interpretacji tego terminu dla potrzeb diagnozy zgodnie z naszym wnioskiem wg klasyfikacji ICD 10.